Oppdagende skriving: En tilnærming til den første lese- og skriveopplæringa
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26090Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
I Rammeplan for grunnskolelærerutdanninga 1.-7. trinn blir utviklingsarbeid vektlagt i større grad enn tidligere (Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanning, trinn 1–7, 2016, § 2). Denne studien bygger videre på et dansk utviklingsprosjekt gjennomført av Korsgaard, Hannibal og Vitger (2011), som er presentert i boka Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen. I dette prosjektet viser de hvordan lærere kan tilrettelegge for meningsfull skriving fra første skoledag, der de benytter seg av metoden kalt oppdagende skriving.
I denne studien har formålet vært å følge en lærer når oppdagende skriving implementeres i den første lese- og skriveopplæringa, samt å få innsikt i et utviklingsarbeid. Studiens problemstilling er: Hva skjer når læreren implementerer oppdagende skriving i den første lese- og skriveopplæringa? For å besvare problemstillinga har vi valgt en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet, hvor vi gjennomførte et aksjonsforskningsprosjekt, og inngikk et forskende partnerskap sammen med en førsteklasselærer. I prosessen har vi gjennomført to intervju, seks refleksjonssamtaler og observert seks undervisningsøkter. I tillegg har læreren skrevet seks planleggingsdokumenter.
Studiens resultat viser blant annet at læreren utvikler et mer utvidet og funksjonelt syn på skriving. I tillegg viser resultatet at læreren vektlegger en formell og systematisk tilnærming til bokstavinnlæring gjennom hele prosjektet, og at dette fokuset ikke endrer seg noe særlig. Lærerens fokus på samarbeid ser heller ikke ut til å endre seg i løpet av prosjektet. Videre viser resultatene at læreren har blitt tryggere, utviklet et mindre stressende forhold, samt utviklet en dypere forståelse av oppdagende skriving. Dette kan være et resultat av det forskende partnerskapet. På denne måten har utviklingsarbeidet bidratt til profesjonsutvikling hos læreren. Videre har vi funnet ut at oppdagende skriving kan oppleves som en mindre konkret, friere og usystematisk metode, sammenlignet med den formelle og systematiske bokstavinnlæringa. Dette gjør at læreren opplever å ha mindre oversikt over hvilke bokstaver elevene behersker og har fått gjentatte repetisjoner i. Dette kan være en medvirkende årsak til at læreren ønsker å kombinere en formell og systematisk bokstavinnlæring og oppdagende skriving.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: