Kritisk vurdering av argumentasjon i naturfag
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26107Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Mo, JonasAbstract
Gjennom media, internett, og i hverdagen generelt forholder vi oss stadig til hverandres og egne tanker og meninger om hvordan verden er og burde være, i et stadig mer mangfoldig samfunn. Det å kunne vurdere argumentasjon kritisk er viktig for å kunne ta gode valg og avgjørelser, og viktig for et velfungerende demokrati. I fagfornyelsen har kritisk tenkning fått større plass, men det er enda lite litteratur på hvordan kritisk tenkning burde undervises i naturfagsklasserommet. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan lærer kan legge til rette for kritisk vurdering av argumentasjon, og å kartlegge hvordan elever vurderer samfunnsaktuelle argumenter. Metoden bygger på en før-test, et gruppearbeid med argumentasjon som undervisningsmetode, etterfulgt av en etter-test. Test-oppgavene tar utgangspunkt i samfunnsaktuelle argumenter, og inneholder flervalgsoppgaver med begrunnelsesfelt som grunnlag for kvantitativ og kvalitativ analyse. Utvalget for denne masterstudien er to klasser på 8.-trinn. Resultatene fra denne mastergradsstudien kan ikke generaliseres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: