Interkulturell kompetanse hos nyutdannede lærere: begrepsforståelse og erfaringer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26118Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Leikvoll, Marte StoksetSammendrag
Med bakgrunn i målsettingen for norsk utdanningspolitikk om å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse er hensikten med dette forskningsprosjektet å undersøke hvilken begrepsforståelse og erfaringer/utfordringer nyutdannede lærere har med begrepet interkulturell kompetanse. For å finne svar på studiens problemstilling har jeg utformet tre forskningsspørsmål:
• Hvilken forståelse av begrepet interkulturell kompetanse har nyutdannede lærere?
• Hvilke erfaringer og utfordringer har de opplevd i det flerkulturelle klasserommet?
• Hvordan opplevde de fokuset på interkulturell kompetanse i lærerutdanninga?
Jeg har foretatt kvalitative semistrukturerte intervju av fem nyutdannede lærere, og satt igjen med et innholdsrikt datamateriale som ga meg verdifull informasjon om hvordan interkulturell kompetanse forstås og utvikles i utdanning og i praksis. Materialet er analysert med en stegvis deduktiv-induktiv metode, og tolket i lys av styringsdokumenter for norsk utdanningspolitikk, samt teorier om interkulturell kompetanse og Jakob Meløes begrepstrilogi om det kyndige, ukyndige og døde blikket. Funnene i studien støtter seg til tidligere forskning som viser at begreper om mangfold og kultur i læreplaner kan oppleves svevende og lite konkret, samt at arbeidet med utvikling av interkulturelle kompetanse må i større grad systematiseres og i mindre grad overlates til skolens og lærerens skjønn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: