Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26119Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Lagesen, Monica IreneAbstract
Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnittsundersøkelser tilknyttet den longitudinelle studien «Trivsel i Tromsø» («Well-being in Tromsø»). Med utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø?» har formålet med studien vært å undersøke elevenes egenrapporterte opplevelser av egen situasjon ett år inn i pandemien, og å sammenligne med data innhentet Pre-Covid. Tverrsnittsundersøkelsen «Trivsel i Tromsø 2» ble gjennomført april 2021(n=1239) og sammenlignet med datasett fra «Trivsel i Tromsø» innhentet vår 2017 (n=972). For å svare på problemstillingen ble fire forskningsspørsmål utarbeidet: 1) Hvordan predikerer elevrelasjon skoletrivsel før og under pandemien?, 2) Har det vært en signifikant endring i elevrelasjon og skoletrivsel før og under pandemien?, 3) Hvordan predikerer mobbing skoletrivsel før og under pandemien? og 4) Har det vært en signifikant endring i mobbing før og under pandemien? Undersøkelsen er basert på to ikke-sannsynlighetsutvalg med respondenter tilhørende 4.-5. trinn, 6.-7. trinn og 8.-10.trinn.
Ferdig utarbeidede samlevariabler fra Kindl® og «Life in school» ble benyttet for å undersøke skoletrivsel, elevrelasjoner, klassisk og digital mobbing, samt verbal-, fysisk, sosial- og digital trakassering. Deskriptive analyser, samt korrelasjons- og regresjonsanalyser ble gjennomført i SPSS 28.0. Resultatene i undersøkelsen indiker en sterk samvariasjon mellom skoletrivsel og elevrelasjoner, og svak samvariasjon mellom skoletrivsel og mobbing. Hovedfunnene i studien viser en signifikant nedgang i skoletrivsel fra 2017 til 2021 på alle trinn, samt signifikant økning i mobbing og trakassering på alle trinn. Dette med unntak av sosial trakassering, der var økningen ikke signifikant. Endringene mellom Pre-Covid-gruppen og Covid-gruppen var gjennomgående størst på 8.-10. trinn, og lavest på 4.-5. trinn.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: