Modellering ved bedriftsbesøk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26190Date
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye læreplanen går på modellering som har blitt en av de mer sentrale områdene innen matematikk (Berget & Bolstad, 2019.)
I denne oppgaven tar vi for oss elevenes møte med modellering og hvordan en tiende klasse løser en slik oppgave. Læreren ser på noen sentrale punkter som samspiller med problemstillingen i oppgaven, blant annet hvilken tidligere tilegnet matematikk-kunnskap elevene vil bruke for å utvikle en matematisk modell som løser problemstillingen. Hvordan vil elevene gå frem for å løse en oppgave innen matematisk modellering. I hvilken grad vil praktiske situasjoner være relevant for undervisning i modellering. Hvilken forståelse for matematisk modellering sitter elevene igjen med etter endt prosjekt.
For å finne svar på problemstillingen tar jeg utgangspunkt i modelleringsprosessen til Blum & Leiss (2007) og kategoriserer hvor elevene befinner seg i modellen. Jeg studerer hvor stor innvirkning autentisitet har på elevene gjennom de sosiale landskapene de befinner seg i definert av Skovsmose (2011). I tillegg analyserer jeg gruppens sammensetning gjennom den sosiokulturelle læringsteorien til Vygotskij (1962, 1978)
Nøkkelord: Modellering, sosiokulturell læringsteori, autentisk matematikk, utforskende landskap, realisme, praktisk matematikk,
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: