dc.contributor.advisor | Schultz, Jon-Håkon | |
dc.contributor.author | Ellefsen, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2022-08-15T14:29:13Z | |
dc.date.available | 2022-08-15T14:29:13Z | |
dc.date.issued | 2022-05-03 | |
dc.description.abstract | Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). Programmet er en psykososial intervensjon i en pedagogisk sammenheng basert på en traumefokusert tilnærming og gjennomføres for elever utsatt for traumatisk stress. For elever som deltar i programmet er målet er å forbedre skoleprestasjoner, bedre kapasitet for læring, integrere mestringsteknikker for økt skolefungering og dempe kroniske symptomer på traumatisk stress.
Teoridelen i studien er basert på 3 deler; diagnosekriterier for traumer, intervensjon ved kollektive traumer og The Better Learning Program-2.
Studiens metodedel beskriver vitenskapsteoretisk perspektiv, kvalitativt forskningsintervju, planlegging, innsamling og organisering av data, etikk, reliabilitet og validitet.
I presentasjon av studiens funn benyttes anonymiserte sitater fra intervjuene, som diskuteres i lys av relevant teori. Lærerrollen er studiens overordna kategori, men funn og påfølgende diskusjon baseres på tre underkategorier i tilknytning til lærerrollen: Lærerrollen før og etter oppstart med BLP-2, lærer og elevrelasjoner, personlige endringer i tilknytning til intervensjon med BLP-2. Sentrale funn i første kategori er endringer i lærerrollens innhold, fordi BLP-2 ga kunnskap om traumer og elevenes vansker. I den andre kategorien er funn tilknyttet endring i lærer elevrelasjon ved gjennomføring av intervensjon. Det som ble en positiv forsterker for relasjon var intervensjonens metodikk, ny kunnskap og læreres personlige egenskaper. Lærere benyttet i større grad personlige egenskaper i og utenfor intervensjon, noe som ga et nytt mulighetsrom for å hjelpe elevene psykososialt og faglig.
Den tredje kategorien funn tilknyttes læreres personlige endringer privat og i yrkesrollen. Flere lærere begynte å benytte metodikken fra BLP-2 for å dempe eget stress. Det ga personlig erfaring med BLP-2, forståelse for metodikken og den type stress de selv og elevene lever under, som gjorde det mulig å endre yrkes- og privatliv. Siste del i studien er oppsummerende konklusjoner for å besvare studiens problemstilling basert på presentasjon av funn og diskusjon til hvert hovedområde. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26191 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Lærerrollen | en_US |
dc.subject | Traumer | en_US |
dc.subject | Psykososial støtte | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.title | Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |