Elevperspektiv på skriving med håndskrift versus tastatur
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26252Dato
2022-05-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i elevperspektivet på skriving på 6.trinn, i to kommuner som har innført iPad en-til-en. Elevene i studien har hatt iPad som læringsverktøy ulikt antall år og har gjennom disse årene blitt kjent med mange forskjellige skrive-apper. Ved å benytte oss av aksjonsforskning der elevene gjennom fire undervisningsopplegg fikk flere skriveoppgaver innenfor flere sjangre, kvalitativt fokusgruppeintervju, innsamling av elevarbeid og observasjon har vi belyst problemstillingen: Velger elevene å skrive for hånd eller lærebrett ved gitte oppgaver, og hva ligger til grunn for deres valg?
Det viser seg at de fleste elever sier «Ja takk, begge deler!» - hver til sitt bruk. Gjennom en analyse av elevperspektivet, har vi kommet fram til at elever velger det de gjør av sammensatte årsaker: sosial påvirkning, tidligere erfaringer, tilgjengelighet og hva elevene opplevde som mest praktisk i øyeblikket. Mange elever ser ut til å ha en innlært literacy for de ulike diskursene og velger skrivemetode ettersom hva de mener passer eleven og oppgaven best.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: