Hvorfor undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver? Om universalitet og kjønnsnøytralitet i Aristoteles’, Kants og Mills etiske teorier
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26526Date
2022-05-30Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Nilsen, FredrikAbstract
I artikkelen diskuterer jeg hvorfor vi bør undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver til examen philosophicum. Dette er ofte et neglisjert tema i lærebøker i filosofiens historie. Etter mitt syn finnes det i det minste tre
grunner for inkludering av kjønnsperspektivene: For det første, har de kanoniserte mannlige filosofenes syn hatt avgjørende innflytelse på hvordan vi har forstått forholdet mellom menn og kvinner gjennom århundrene. For det andre, er
det et tema som har vært viktig for de kanoniserte filosofene selv, og de har ofte plassert det sentralt i sine verk. For det
tredje, vil en inkludering av kjønnsperspektivene bidra til forbedret forståelse for sentrale poeng ved filosofenes systemer. Den tredje grunnen, som er den jeg særlig vektlegger, fremstiller jeg ved å vise hvordan viktige anliggender ved
de etiske teoriene til Aristoteles, Kant og Mill kommer i spill dersom man, i lys av de respektive kjønnsperspektivene,
stiller spørsmål ved hvorvidt teoriene virkelig er så universelle og kjønnsnøytrale som de normalt fremstilles som.
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Nilsen F. Hvorfor undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver? Om universalitet og kjønnsnøytralitet i Aristoteles’, Kants og Mills etiske teorier. Norsk Filosofisk tidsskrift. 2022;57(1-2):76-86Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)