ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver? Om universalitet og kjønnsnøytralitet i Aristoteles’, Kants og Mills etiske teorier

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26526
DOI
https://doi.org/10.18261/nft.57.1-2.10
Thumbnail
View/Open
article.pdf (189.6Kb)
Published version (PDF)
Date
2022-05-30
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Nilsen, Fredrik
Abstract
I artikkelen diskuterer jeg hvorfor vi bør undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver til examen philosophicum. Dette er ofte et neglisjert tema i lærebøker i filosofiens historie. Etter mitt syn finnes det i det minste tre grunner for inkludering av kjønnsperspektivene: For det første, har de kanoniserte mannlige filosofenes syn hatt avgjørende innflytelse på hvordan vi har forstått forholdet mellom menn og kvinner gjennom århundrene. For det andre, er det et tema som har vært viktig for de kanoniserte filosofene selv, og de har ofte plassert det sentralt i sine verk. For det tredje, vil en inkludering av kjønnsperspektivene bidra til forbedret forståelse for sentrale poeng ved filosofenes systemer. Den tredje grunnen, som er den jeg særlig vektlegger, fremstiller jeg ved å vise hvordan viktige anliggender ved de etiske teoriene til Aristoteles, Kant og Mill kommer i spill dersom man, i lys av de respektive kjønnsperspektivene, stiller spørsmål ved hvorvidt teoriene virkelig er så universelle og kjønnsnøytrale som de normalt fremstilles som.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Nilsen F. Hvorfor undervise kanoniserte mannlige filosofers kjønnsperspektiver? Om universalitet og kjønnsnøytralitet i Aristoteles’, Kants og Mills etiske teorier. Norsk Filosofisk tidsskrift. 2022;57(1-2):76-86
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier) [160]
Copyright 2022 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)