Faktorene som påvirker matkonsumet av makroalger for norske konsumenter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26555Date
2022-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hustad, Vegar FornesAbstract
Makroalger har et stort potensial i Norge. Mulighetene for bærekraftig produksjon og helsemessige fordeler ved konsum er store. Likevel er konsumet av makroalger lavt i Norge, og det har forblitt et nisjeprodukt. Denne oppgaven undersøkte hvordan et sett faktorer påvirker kjøpsintensjon av makroalger for norske konsumenter. Faktorene som ble undersøkt i oppgaven var neofobi, helsebevissthet, og miljøbevissthet. Tidligere forskning på konsum av makroalger har pekt på disse faktorene som viktige for å predikere kjøpsintensjon av makroalger. Videre ble de forankret i de demografiske faktorene kjønn, alder, inntekt, utdanning, sivilstatus, og familiesituasjon.
Resultatene til oppgaven er basert på en spørreundersøkelse. Denne undersøkelsen ble sendt ut høsten 2021, og ble distribuert via Facebook, LinkedIn og Canvas ut til 291 respondenter i Norge. Resultatene viste at flertallet av hadde spist makroalger på et tidligere tidspunkt, og flertallet av respondentene stilte seg positivt til å konsumere makroalger hvis det blir mer tilgjengelig i norske butikker.
Miljøbevissthet viste seg å påvirke intensjonen til konsum av makroalger positivt. Neofobi, frykt for å prøve nye matvarer var en faktor som påvirket konsum av makroalger negativt. Helsebevissthet hadde ikke like store utslag som miljøbevissthet og neofobi. Blant de demografiske faktorene viser ikke inntekt og utdanning å påvirke konsum stor grad. Lavere aldersgruppe påvirket konsum i positiv retning. Faktorene familiestatus og sivilstatus påvirket tidligere konsum av makroalger, og familiestatus påvirket i tillegg intensjon til fremtidig konsum av makroalger.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: