Begrepslæring i naturfag: En kvalitativ casestudie av en lærers strategier for å fremme læring av kjemifaglige begreper i ungdomskolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26586Date
2021-10-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Arneberg, Siri OutzenAbstract
Denne masteroppgaven er skrevet med interesse for lærerrollen og fagformidling som utgangspunkt. Oppgaven har som hensikt å øke leserens bevissthet rundt det fagspesifikke språket i naturfag, og hvilken konsekvens dette språket har for læring i naturfag. Det er også et ønske at oppgaven kan være et didaktisk bidrag til hvordan man kan legge til rette for elevenes fagspråklige utvikling, og følgelig deres forståelse i faget.
Denne studien er utført i samarbeid med LISSI-prosjektet, som forsker på naturfagundervisningen som blir gitt i norske klasserom. En kvalitativ videostudie er benyttet for å gå i dybden på tre undervisningstimer om kjemi, med et ønske om å belyse en lærers undervisningsstrategiers ser ut til å fremme elevenes forståelse av kjemibegreper. I analysen av tre undervisningstimer er rammeverket «pedagogiske koblinger» av Scott et al. (2011) benyttet for å undersøke læringsstrategier som skal fremme begrepsforståelse. Rammeverket «fra ord til begrep» av Haug & Ødegaard (2014) er videre benyttet for undersøke elevenes begrepsforståelse.
Hovedfunnene viser at læreren fremmer elevenes forståelse av kjemifaglige begreper ved blant annet å ta utgangspunkt i elevenes erfaring knyttet til kjemisk begreper fra deres hverdag. Hun oppfordrer også elevene til å bruke det naturfaglige språket ved å legge opp til mange diskusjoner, både gruppediskusjoner og helklassesamtale. Under gruppediskusjonene fungerer læreren som stilas for elevene ved å oppsøke alle gruppene og støtte dem i å utvide deres forståelse ved å be dem argumentere for sine svar. Læreren understreker også eksplisitt at elevene skal bruke fagbegreper og faguttrykk i sine argumenter. Funnen viser videre at læreren legger også opp til ulike aktiviteter i timene og bruker blant annet demonstrasjonsforsøk og lab- arbeid som gir elevene mange assosiasjoner til begrepene og følgelig fremmer deres begrepsforståelse. I tillegg lar hun elevene arbeide med språkfokuserte oppgaver.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: