10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26646Dato
2022-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne studien omhandler bruk av medarbeiderundersøkelsen 10-Faktor som et mulig verktøy for organisasjonslæring og utvikling av lederskap. Vi ønsker å belyse i hvilken grad undersøkelsen har betydning for læring i organisasjonen og ledelse.
Vi har lagt til grunn tre forskningsspørsmål:
1. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og organisasjonslæring?
2. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og mestringsorientert ledelse?
3. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom mestringsorientert ledelse og organisasjonslæring?
Vi har valgt å gjennomføre vår forskning i Tromsø kommune da denne kommunen bruker 10-Faktor som medarbeiderundersøkelse. Vi valgte seks rektorer som våre informanter da de representerer en annen kontekst enn den vi selv kjenner. Bakteppet for vår forskning er å undersøke rektorenes erfaringer og opplevelser med 10 -Faktor, belyst i et teoretisk perspektiv basert på organisasjonslæring og mestringsorientert ledelse.
Resultatet i forskningen viser at rektorene har ulike erfaringer og opplevelser av 10-Faktor. Alle rektorene gjennomførte 10-Faktor, men investerte ulikt i dette arbeidet. Alle rektorene praktiserte adaptiv læring, men bare tre av rektorene opprettholdt arbeidet over tid, slik prosesslæring fordrer. I spørsmål om 10 -Faktor kan være en bidragsyter til utvikling/justering av lederskap, opplevde rektorene dette i varierende grad. Videre ser lederatferd ut til å ha den største påvirkningskraft for utvikling av organisasjon og egen ledelse. Det er også implementert en læringskultur i skolesektoren som legger et godt grunnlag for organisasjonslæring. I denne kulturen fremstår prosesslæring som en læringsmodell.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: