dc.contributor.advisor | Harald, Torsteinsen | |
dc.contributor.author | Mikalsen, Mary-Line | |
dc.contributor.author | Dybdal, Sigrid Moen | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T05:36:30Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T05:36:30Z | |
dc.date.issued | 2022-05-30 | en |
dc.description.abstract | Denne studien omhandler bruk av medarbeiderundersøkelsen 10-Faktor som et mulig verktøy for organisasjonslæring og utvikling av lederskap. Vi ønsker å belyse i hvilken grad undersøkelsen har betydning for læring i organisasjonen og ledelse.
Vi har lagt til grunn tre forskningsspørsmål:
1. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og organisasjonslæring?
2. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom 10-Faktor og mestringsorientert ledelse?
3. Hvordan erfarer og opplever ledere sammenhengen mellom mestringsorientert ledelse og organisasjonslæring?
Vi har valgt å gjennomføre vår forskning i Tromsø kommune da denne kommunen bruker 10-Faktor som medarbeiderundersøkelse. Vi valgte seks rektorer som våre informanter da de representerer en annen kontekst enn den vi selv kjenner. Bakteppet for vår forskning er å undersøke rektorenes erfaringer og opplevelser med 10 -Faktor, belyst i et teoretisk perspektiv basert på organisasjonslæring og mestringsorientert ledelse.
Resultatet i forskningen viser at rektorene har ulike erfaringer og opplevelser av 10-Faktor. Alle rektorene gjennomførte 10-Faktor, men investerte ulikt i dette arbeidet. Alle rektorene praktiserte adaptiv læring, men bare tre av rektorene opprettholdt arbeidet over tid, slik prosesslæring fordrer. I spørsmål om 10 -Faktor kan være en bidragsyter til utvikling/justering av lederskap, opplevde rektorene dette i varierende grad. Videre ser lederatferd ut til å ha den største påvirkningskraft for utvikling av organisasjon og egen ledelse. Det er også implementert en læringskultur i skolesektoren som legger et godt grunnlag for organisasjonslæring. I denne kulturen fremstår prosesslæring som en læringsmodell. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26646 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | 10-Faktor som prosesslæring? Hvordan ledere i Tromsø kommune erfarer og opplever medarbeiderundersøkelsen som kilde til organisasjonslæring og mestringsorientert lederskap. | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |