Show simple item record

dc.contributor.advisorTvedt Johansen, Svein
dc.contributor.authorGjerdrum, Åse Marie
dc.contributor.authorHelgesen, Gunn Iren
dc.date.accessioned2022-09-06T12:16:26Z
dc.date.available2022-09-06T12:16:26Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å få økt innsikt om ledelse av kunnskapsarbeidere i skolen. Problemstillingen vår var «Hvilke forventninger har kunnskapsarbeidere i skolen til ledelse». Vi har hatt som mål å utarbeide en ny forståelse om ledelse av kunnskapsarbeidere i skolen, med bakgrunn i deres forventninger. Før vi startet datainnsamlingen hadde vi en tanke om at lærere ikke ønsket så mye ledelse og at deres forventninger til ledelse skilte seg fra andre ansattes forventninger. I tilegnelsen av litteratur og teori om ledelse og ledelse av kunnskapsarbeidere, oppdaget vi at det meste som var gjort av tidligere forskning på området hadde perspektiv «ovenfra og ned». Med dette mener vi at denne forskningen hadde utgangspunkt i lederens perspektiv. Vi ønsket å forske «nedenfra og opp», ved å ta utgangspunkt i kunnskapsarbeiderens forventninger til ledelse. I vår studie er lærere i den videregående skolen, kunnskapsarbeiderne. Vi valgte å bruke Kritisk hendelsesteori som vår metode. Bakgrunnen for å benytte oss av kritiske hendelser var vårt ønske om å samle empiri som ikke var knyttet opp mot respondentenes antagelser om hva god ledelse var. I analysen vår så vi at teorien ikke helt stemmer i forhold til de forventningene lærerne har til sin leder. Vår forskning viser at leder må bruke forskjellige lederstiler når de skal lede lærere. De ulike lederstilene avhenger ikke bare av situasjoner som tidligere forskning viser, men om ledelsen foregår i lærerens kjerneaktivitet eller rammene rundt. Kunnskapsarbeideren ønsker ledelse i rammene rundt sin kjerneaktivitet. De ønsker også ledelse om det oppstår praktiske hindringer for deres kjerneaktivitet. Kunnskapsarbeideren sier ja til ledelse, men de ønsker ro og tillit fra leder i utførelsen av jobben. «Hit, men ikke lengre» Nøkkelord: skole, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere, forventninger, ledelse, autonomi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26675
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.titleHit, men ikke lengre - en studie om ledelse av kunnskapsarbeidereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)