Hit, men ikke lengre - en studie om ledelse av kunnskapsarbeidere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26675Dato
2022-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven var å få økt innsikt om ledelse av kunnskapsarbeidere i skolen. Problemstillingen vår var «Hvilke forventninger har kunnskapsarbeidere i skolen til ledelse». Vi har hatt som mål å utarbeide en ny forståelse om ledelse av kunnskapsarbeidere i skolen, med bakgrunn i deres forventninger.
Før vi startet datainnsamlingen hadde vi en tanke om at lærere ikke ønsket så mye ledelse og at deres forventninger til ledelse skilte seg fra andre ansattes forventninger.
I tilegnelsen av litteratur og teori om ledelse og ledelse av kunnskapsarbeidere, oppdaget vi at det meste som var gjort av tidligere forskning på området hadde perspektiv «ovenfra og ned». Med dette mener vi at denne forskningen hadde utgangspunkt i lederens perspektiv. Vi ønsket å forske «nedenfra og opp», ved å ta utgangspunkt i kunnskapsarbeiderens forventninger til ledelse.
I vår studie er lærere i den videregående skolen, kunnskapsarbeiderne. Vi valgte å bruke Kritisk hendelsesteori som vår metode. Bakgrunnen for å benytte oss av kritiske hendelser var vårt ønske om å samle empiri som ikke var knyttet opp mot respondentenes antagelser om hva god ledelse var.
I analysen vår så vi at teorien ikke helt stemmer i forhold til de forventningene lærerne har til sin leder. Vår forskning viser at leder må bruke forskjellige lederstiler når de skal lede lærere. De ulike lederstilene avhenger ikke bare av situasjoner som tidligere forskning viser, men om ledelsen foregår i lærerens kjerneaktivitet eller rammene rundt. Kunnskapsarbeideren ønsker ledelse i rammene rundt sin kjerneaktivitet. De ønsker også ledelse om det oppstår praktiske hindringer for deres kjerneaktivitet. Kunnskapsarbeideren sier ja til ledelse, men de ønsker ro og tillit fra leder i utførelsen av jobben. «Hit, men ikke lengre»
Nøkkelord: skole, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere, forventninger, ledelse, autonomi.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: