ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunders deling av digitale atferdsdata: Muligheter og begrensninger gjennom blokkjedeteknologien

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26939
Thumbnail
View/Open
article.pdf (365.9Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2021
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Silkoset, Ragnhild
Abstract
Ny teknologi kan potensielt endre maktforholdet for datadeling mellom bedrifter og kunder. Frem til nå har store, internasjonale konsern som Facebook, Amazon og Google gjennom sin teknologi utnyttet kundenes digitale adferdsdata uten at brukerne er bevisste på dette. Vi er nå inne i et skifte hvor ny teknologi gjør det mulig å endre dette maktforholdet. Et eksempel er utviklingen av blokkjedeteknologiens applikasjon i mobiltelefoner, smartklokker og andre digitale enheter. Blokkjedeteknologien gir fremtidens kunder mulighet for å få kontroll med hvilke data de vil verifisere og dele, uten at man gir fri tilgang til alle rådataene, og uten at man går via en tredjepartsaktør. Muligheten for trygg deling av digitale, objektive adferdsdata betinger imidlertid at kundene er villige til å dele denne informasjonen direkte med bedriftene. Formålet med denne studien er derfor å kartlegge fakt­orer som påvirker kundenes vilje til å dele digitale, objektive adferdsdata med bedrifter. Hovedfunnene fra en preliminær kvantitativ studie blant 196 forsikringskunder viser at en sterk driver for datadeling er informasjonens sporbarhet. Kundene svarer at åpenhet rundt informasjonen (transparens) har en positiv, men svakere effekt på viljen til datadeling, mens bevaringen av opprinnelsen (originalitet) i dataene viser seg å ikke ha noen direkte effekt på viljen til å dele informasjon med forsikringsagentene. Av kompensasjonssystemer viser analysene at gavekort har en positiv effekt, mens kontantbetaling og rabatter ikke har noen effekt på viljen til å dele informasjon. Denne studien er et viktig første steg i å forstå hvordan ny teknologi i fremtiden kan endre måten bedrifter henter inn og behandler digitale objektive adferdsdata direkte fra kundene på.
Description
Source at https://old.magma.no/kunders-deling-av-digitale-adferdsdata.
Publisher
Fagbokforlaget i samarbeid med Econa
Citation
Silkoset R. Kunders deling av digitale atferdsdata: Muligheter og begrensninger gjennom blokkjedeteknologien. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021;2:65-74
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (UB) [3257]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)