Måleegenskaper ved den norske versjonen av Crowell-prosedyren
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27022Date
2022-08-31Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Beskrivelse. Crowell-prosedyren er utviklet for å observere og vurdere samspillet mellom
omsorgsgivere og sped- og småbarn gjennom en sekvens av ni ulike oppgaver, med en varighet
på 45 minutter. Prosedyren ble utviklet av Crowell og kollegaer ved Stanford universitetet i USA i
1988, og har senere blitt revidert flere ganger. Det foreligger en norsk upublisert oversettelse av
prosedyren. Samspillet mellom omsorgsgiver og barn skåres på to hovedskalaer som måler
henholdsvis barnets atferd og hvordan foreldre forholder seg til barnet. Barnedelen har syv
delskalaer og foreldredelen har fem. Det er ingen kjente formelle krav til kompetanse for bruk av
prosedyren. Opplæring gis i form av et tre-dagers kurs.
Litteratursøk. Det ble ikke identifisert noen relevante norske eller skandinaviske publikasjoner.
Psykometri. Litteratursøket ga ikke grunnlag for å vurdere måleegenskapene ved den norske versjonen av Crowell-prosedyren.
Konklusjon. Måleegenskapene til den norske versjonen er ukjent.
Publisher
Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP)Citation
Stormark, K.M. & Vis, S.A. (2022). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Crowell-prosedyren. PsykTestBarn, 1:4.Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)