Kan Jim Collins’ teori ”Good to Great” også forklare vekst i små og mellomstore virksomheter? : en litteraturreview.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2711Date
2010-06-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Kajander, Lotte MarieAbstract
I denne avhandlingen har jeg i lys av Jim Collins’ svinghjulkonsept sett på et utvalg publikasjoner som omhandlet vekst i små og mellomstore virksomheter. Ved å gå gjennom svinghjulets oppbygning av konsepter, har disse også blitt satt i et organisasjonsteoretisk rammeverk for støtte i analysen. Analysen ble utført på bakgrunn av informasjon gjennom avhandlingens valgte kartleggingsmetode. Innholdskartene bidro til å strukturere og systematisere publikasjonenes innhold. I analysedelen ble svinghjulkonseptet testet opp mot utvalgt litteratur. Som følge av avhandlingens analysedel ble kombinasjonen av fire hovedkonsepter identifisert som de som fant størst støtte i utvalgt litteratur. Disse hovedkonseptene var ledelse, medarbeider, konfrontasjon av fakta og p-konseptet. Gjennom fire publikasjoner ble disse hovedkonseptene sett i sammenheng med hverandre og var basert, i likhet med Collins’ tilnærming på en underliggende strategi eller visjon. Et tankekors settes for øvrig ved hvorvidt det hos Collins og den utvalgte litteratur faktisk avdekker veien mot vekst, eller om abstraksjonsnivået er for langt unna det som faktisk inntreffer i små og mellomstore virksomheter.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2010 The Author(s)
The following license file are associated with this item: