Digitaliseringens påvirkning på opplæring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27120Date
2022-09-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med avhandlingen har vært å belyse faktorer som påvirker opplæringen i revisjonsbedriften KPMG. Oppgaven studerer samspillet mellom tre ulike faktorer: innhold i opplæringen, digitalisering, hvordan opplæringen foregår i praksis. For å studere dette tar avhandlingen utgangspunkt i teori som omhandler taus og eksplisitt kunnskap, sosiale praksiser og teknologi. Problemstillingen for oppgaven er:
«Hvordan påvirker digitaliseringen opplæringen til nyansatte i en revisjonsbedrift, sett fra nyansattes perspektiv?»
I denne sammenheng har vi foretatt intervjuer av nyansatte i KPMG for å undersøke disse faktorene. Studien er blitt gjennomført ved hjelp av kvalitativt metode. Studiens funn har vist at digitalisering i stor grad gir ansatte mulighet til å tilpasse og påvirke egen opplæring. Det faktum at ansatte får større muligheter til å påvirke egen læring, har også ført til at ledelsen har mistet deler av sin makt.
Avhandlingens funn reiser ytterlige spørsmål om digitalisering i opplæringssituasjoner. Hvilke forhold påvirker til at ansatte tar initiativ til opplæring? Spørsmål som har oppstått av oppgavens funn bør utforskes for å kunne utvikle mer effektive og tilpassede opplæringsprogram for nyansatte.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: