Bidrar prosjektarbeid til organisatorisk læring?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27170Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Korsnes, LenaSammendrag
Studien er en kvalitativ casestudie av organisatorisk læring fra tre prosjektprosesser ved Juridisk fakultetet, UiT Norges arktiske universitet.
For å få innsikt i særtrekk ved prosjekter som stimulerer til læring, hva som kjennetegner denne læringen og hvordan individuelle og kollektive læringsprosesser i en organisasjon styrkes gjennom prosjektarbeid, er teori om prosjekter og organisatorisk læring benyttet. Teoretiske innfallsvinkler på læring og perspektiver som forklarer læring i og av prosjekt er benyttet som teoretisk ramme. Teoretiske rammeverk for kunnskapsdeling og læring er også brukt i analysen av individuelle og kollektive læringsprosesser i organisasjoner.
Studien bidrar med to funn. Først at prosjekter bidrar til organisatorisk læring på bakgrunn av sine særtrekk. Videre gir studien innsikt i hvordan prosjekter også muliggjør og bidrar til økt refleksjon i sosialt felleskap med andre der læring skjer gjennom felles fortolkningsprosesser. Gjennom å tilrettelegge for innsiktsprosesser for individuell læring og utvikling av felles forståelser, bidrar prosjekter til læring i en organisasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: