Show simple item record

dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.date.accessioned2022-11-23T13:57:24Z
dc.date.available2022-11-23T13:57:24Z
dc.date.issued2022-11-18
dc.description.abstractForskning på læring viser tydelig at noen læringsstrategier er mer effektive enn andre. To spesielt effektive læringsstrategier er å hente fram fra hukommelsen gjennom for eksempel testing (retrieval practice) og fordeling av læringen over en lengre periode med jevne mellomrom (distributed practice). Forskning viser imidlertid også at studenter i liten grad er bevisste på hva som er mest effektiv læring og benytter ofte lite effektive læringsstrategier som å lese en tekst flere ganger framfor å teste seg selv eller å studere rett før en eksamen framfor å fordele læringen over en lengre periode.<p> <p>I dette bidraget formidler jeg noen innsikter fra forskning på læring som vi undervisere i høyere utdanning kan ha nytte av. I tillegg gir jeg eksempler fra egen undervisning på hvordan vi kan bruke disse innsiktene for at våre studenter lærer å lære: legge til rette for at studentene kan teste seg selv, legge til rette for distribuert øvelse (repetisjon) i og utenfor undervisningen, samt diskutere effektive læringsstrategier i undervisningen. Til slutt ønsker jeg å vise hvordan vi gjennom artikkelseminarer jobber tverrfaglig med erfaringsutveksling rundt temaet læringsstrategier i begynneremner på mitt fakultet. Jeg håper at dette bidraget kan inspirere andre til å jobbe systematisk med implementering av forskningsbaserte innsikter om effektive læringsstrategier i egen undervisning og i fellesskap med kollegaer.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5020>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5020</a>.
dc.identifier.citationBeerepoot MTP. Effektive læringsstrategier: Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutveksling. Læring om læring. 2022;9(2)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2077903
dc.identifier.issn2535-4108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27503
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.journalLæring om læring
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.titleEffektive læringsstrategier: Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutvekslingen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)