Kunsten å vende hjem: Lars Hættas miniatyrduodji
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27669Dato
2022-09-15Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Grini, MonicaSammendrag
Artikkelen løfter frem Lars Hættas miniatyrduodji, laget mens han satt fengslet på Akershus festning (1856–1867)
og samlet av Etnografisk Museum i Christiania. Denne samlingen tematiserer aktuelle museumsspørsmål knyttet til
gjenstander laget og ervervet i situasjoner med asymmetriske maktforhold. Artikkelen setter søkelys på betydningen
av Hættas samiske kunnskapshorisont og konteksten han befant seg i, samtidig som gjenstandenes egen agens og
materialitet undersøkes. Blant annet fremheves potensialet de har til å bidra til viktig minnearbeid for Hætta i fengsel.
Den komplekse sosiopolitiske og historiske bakgrunnen spiller også en sentral rolle i fremstillingen.
This article centres on Lars Hætta’s miniature duodji, made while Hætta was imprisoned at Akershus Fortress (1856–1867) and collected by the Ethnographic Museum in Christiania (Oslo). The collection demonstrates problematic issues concerning artefacts created and acquired in circumstances dominated by asymmetric power relations. While emphasising the importance of Hætta’s Sámi knowledge and the agency of the artefacts themselves, the article also sheds critical light on the difficult sociopolitical and historical background of the miniatures. In the context of the prison, the miniatures are interpreted as empowering tools, allowing Hætta to perform important memory-work.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Grini MG. Kunsten å vende hjem: Lars Hættas miniatyrduodji. Kunst og kultur. 2022;105(2-3):158-171Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)