Nordlys, magi og turisme
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27773Date
2014-04-02Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Mathisen, Stein RoarAbstract
Markedsføringen av naturfenomenet Aurora Borealis, eller nordlyset, har i de siste årene fått en særlig oppmerksomhet når det
gjelder oppbyggingen av turisme som et vinterprodukt i NordNorge. I dette arbeidet benytter både markedsførerne og opplevelsesbedriftenes guider seg av ulike begreper og fortellinger.
Formidlingen tar vanligvis utgangspunkt i det som oppfattes som
to ytterpunkter. Som naturfenomen finnes det referanser til lysets
naturvitenskapelige forklaring, og til den samtidige forskningen
som pågår innenfor dette feltet. Men innenfor turismens
markedsføring spiller likevel fortidens fortellinger om magiske
og ekstraordinære opplevelser, spirituelle erfaringer, urfolksmyter og norrøn mytologi den viktigste rollen.
Med utgangspunkt i noen historiske framstillinger som tidligere reisende har gjort av nordlyset, presenteres et utvalg av vår
egen tids fortellinger om nordlyset slik de kommer fram i
markedsføring og i guidenes fortellinger til turistene. Formålet
er å komme fram til en forståelse av en langvarig interesse for de
arktiske områdene og nordlyset hos tilreisende, og vise hvordan
mytiske fortellinger og spirituelle erfaringer innenfor moderne
turisme inngår i noen allerede etablerte forståelsesrammer.
Description
Citation
Mathisen SR. Nordlys, magi og turisme. DIN - Tidsskrift for religion og kultur. 2014(1):69-92Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)