dc.contributor.advisor | Bertheussen, Bernt | |
dc.contributor.advisor | Mack Groven, Ulf | |
dc.contributor.author | Eide, Kay | |
dc.date.accessioned | 2010-11-03T09:01:38Z | |
dc.date.available | 2010-11-03T09:01:38Z | |
dc.date.issued | 2010-08-15 | |
dc.description.abstract | Problemstilingen, og målet med denne oppgaven er å estimere en teoretisk markedsverdi av egenkapitalen til Hurtigruten ASA. Analysen tar utgangspunkt i konsernet slik det har fram-stått etter fusjonen mellom Troms Fylkes Dampskipsselskap og Ofoten og Vesteraalske dampskipsselskap i 2006. For å beregne et verdiestimat har jeg benyttet ulike rammeverk innen verdsettelse, med hovedvekt på erfaring og kunnskaper opparbeidet gjennom fagene strategi, regnskapsanalyse og verdsetting. Oppgaven gir en grundig innføring i selskapets ulike produktområder, og utvikling i disse de senere år. Videre blir det gitt en innføring i omfanget av selskapets virksomheter i forhold til markeds- og konkurransesituasjonen. For å kunne si noe om hvilken konkurransesituasjon Hurtigruten ASA befinner seg i, har jeg gjennomført en strategisk analyse. Strategisk analyse, og analyse av forholdstall basert på selskapets årsregnskaper, har sammen med mine subjektive vurderinger dannet grunnlaget for en estimert framtidig økonomisk ut-vikling i selskapet. Utgangspunktet for verdsettingen er framtidig verdiskapning, og gjennom en fri kontant-strømbasert verdsettelsesteknikk prises selskapet til 7,93 NOK per aksje. For å kontrollere verdiestimatet er det også foretatt en komparativ verdsettelse som verdsetter egenkapitalen til 4,9 NOK per aksje. Basert på balansestørrelser er verdien av egenkapitalen 18,16 per aksje. Utfordringer knyttet til verdsettelse av Hurtigruten ASA drøftes på bakgrunn av at selskapet er i en restruktureringsfase, og vanskelig lar seg sammenlikne med andre børsnoterte foretak. Oppgaven konkluderer med en handlestrategi, og angir de mest sentrale momenter av risiko knyttet til denne. | en |
dc.format.extent | 1000624 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2804 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2539 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2010 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en |
dc.title | Verdsetting av Hurtigruten ASA | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |