Hvilke erfaringer har helsepersonell i fire hjemmetjenestedistrikter i Nord-Norge med innføring av elektronisk medisineringsstøtte, og hvilke faktorer har vært fremmende, og hvilke faktorer har vært hemmende i innføring av slik støtte i en eksisterende helsetjeneste?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28164Date
2022-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Temaet for masteroppgaven er innføring av velferdsteknologi i kommunale helsetjenester. I denne studien har jeg ønsket å få vite mer om hvilke erfaringer helsepersonell i Nord-Norge har hatt med innføring av elektronisk medisineringsstøtte. Da særlig på hvilke faktorer som har vært fremmende, og hvilke faktorer har vært hemmende i innføringen av slik støtte i eksisterende helsetjeneste.
Informantene beskrev først og fremst at valg av organisering påvirket ansattes engasjement, eierskapsfølelse og drivkraft under deltagelse i innovasjonsprosjektet. Ved en samarbeidsdreven innovasjonsprosess, ses de ulike aktørene som likeverdige parter, og de har samme forståelse og mål for prosjektet tross ulik fagbakgrunn. En toppstyrt innovasjonsprosess bidro til det motsatte ifølge informantene, og skapte usikkerhet, skepsis og motstand hos ansatte som skulle ta i bruk innovasjonen. Superbruker ble opplevd som en nøkkelfunksjon for opplæring og igangsetting av drift. Det som ifølge informantene bidro mye til suksess var kompetanseheving gjennom praksisnær opplæring. En forutsetning for å lykkes med teknologi var ifølge deres erfaringer at det tekniske fungerte, og at man hadde systemer som fanget opp uforutsette hendelser. Informantene mente også at for pasienter kunne innføringen av teknologi bidra til økt egenmestring og selvstendighet, mens for ansatte ble antall hjemmebesøk redusert. Informantene gav uttrykk for at når det gjaldt økonomiske gevinster var disse avhengige av antall dispensere i drift. Demografiske forhold spilte også en rolle mente de, i den forstand at innovasjonsprosessen hadde gitt mer økonomisk gevinst i tettbefolkede områder med større pasienttilgang. Ensomhet ble også trukket frem som en risikofaktor når antallet besøk ble redusert, en risiko som nødvendiggjorde en pågående etisk vurdering av konsekvensene av slikt innovasjonsarbeid.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: