Legger Marinens kultur til rette for læring?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28357Dato
2022-11-20Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
I 2021 ble det gjennomført en forskningsoppgave der en ønsket å kartlegge om Marinen er en lærende organisasjon. Den oppgaven, skrevet av Eirik Vatne Nilsen og Sindre Røsland, konkluderte med at Marinen er i noe mindre grad en lærende organisasjon i forhold til en benchmark, men med ulikheter blant underavdelingene. Underavdelingene KJK/MDK (slått sammen til én) utmerket seg positivt, mens 1. Korvettskvadron lå omtrent på gjennomsnittet. Under forslag til videre forskning foreslo forskerne å se nærmere på kulturelle forhold i avdelingene for å mulig kunne forklare ulikhetene i graden av læring. Hensikten med denne studien er å se om forskjellene i graden av å være en lærende organisasjon kan forklares av de ulike organisasjonskulturene i de to nevnte avdelingene. Oppgaven tar kun for seg KJK/MDK og 1. Korvettskvadron, ikke hele Marinen.
Denne masteroppgaven bruker kulturmålingsinstrumentet Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) (Cameron et al., 2013) som bygger på rammeverket Competing Values Framwork (CVF) (Quinn & Rohrbaugh, 1983). For å svare på oppgavens problemstilling ble spørreundersøkelsen (OCAI) sendt ut til samtlige ansatte fra de to avdelingene digitalt. 47 besvarelser av 269 mulige utgjør datagrunnlaget for studien. Gjennom vår analyse påpeker vi at svarprosenten er lav og at dette vil kunne ha en påvirkning på oppgavens gyldighet.
Funn i studien indikerer blant annet at organisasjonskulturen i begge avdelingene har en dominerende klankultur. Dette kjennetegnes som en kultur hvor de ansatte deler mye av seg selv, og at lojalitet og forpliktelse holder organisasjonen sammen. Videre viser studien at KJK/MDK scorer høyere på adhokratikultur enn hva 1. Korvettskvadron gjør. Dette er en kultur som kjennetegnes som dynamisk, entreprenørpreget og kreativ.
Studien viser at av de fire kulturtypene i CVF er det adhokratikulturen som i størst grad legger til rette for læring, etterfulgt av klankultur. I sammenligningen mellom de tre byggesteinene for organisatorisk læring og organisasjonskultur, viser studien til enkelte sammenhenger mellom organisasjonsmessig læring og organisasjonskultur. Studien konkluderer med at forskjellen i adhokratikultur kan være en del av å forklare avdelingenes ulikhet innen organisasjonsmessig læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: