Show simple item record

dc.contributor.advisorThorsvik, Jan
dc.contributor.authorFiske, Jon Georg
dc.date.accessioned2023-01-24T07:25:12Z
dc.date.available2023-01-24T07:25:12Z
dc.date.issued2022-11-30en
dc.description.abstractHvordan mestre strategisk omstilling i store ideelle og frivillige organisasjoner? Denne oppgaven søker svar på dette spørsmålet gjennom å gjøre en kvalitativ undersøkelse av Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) sitt arbeid i Norge fra 1990 til 2022. I denne perioden gjennomgår den over 100 år gamle organisasjonen, med flere tusen frivillige og adskillige institusjoner, flere større omstillinger. I samme periode har omgivelsene endret seg raskt, og det har vært nedgang for religiøse organisasjoner. I dialog med sine kontekstuelle forhold har NLM gjennomført flere strategiske grep. Fra å stagnere med både frivillige og gaveinntekter på 90-tallet, har NLM klart å legge om det frivillige arbeidet, mobilisere yngre generasjoner, og fått en ny vekst i gaveinntekter. Oppgaven tar for seg fire teoretiske forhold: Ledelse, strategi, struktur og kultur. Disse teoretiske fagfeltene utgjør min forståelsesramme for hvordan og hvorfor NLM har mestret sine omstillinger i tidsperioden. Oppgaven viser hvordan NLM har vært pragmatiske i sine arbeidsmetoder, men uten å gjøre store endringer i sitt teologiske grunnlag. I stedet har de søkt å følge de samfunnstrendene som de liker for å nå frem med sitt eget teologiske budskap. I møte med økt etterspørsel etter kirkelige forsamlinger og åndelig ledelse har NLM omorganisert sitt arbeid. Dette har de gjort for å imøtekomme de nye behovene som meldte seg etter at statskirken ble mer teologisk mangfoldig. Oppgaven ser videre nøye på arbeidet med å effektivisere arbeidet i Norge gjennom å omorganisere arbeidet fra 16 kretser til 7 regioner. For å drive frem nødvendige endringer, var arbeid med strategi et viktig verktøy. Sammen med bred involvering gjennom de demokratiske organene, var dette viktige faktorer som bidro til å bevare fremdriften og holde organisasjonen samlet gjennom krevende økonomiske og teologiske tider. Oppgaven peker på hvordan den økonomiske utviklingen ble en driver for endring og omstilling, og hvordan NLMs sterke kultur holdt de frivillige sammen, forent rundt deres teologiske og ideologiske grunnlag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28363
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleStrategisk endring i frivillig organisasjon. - En casestudie av en ideell organisasjonen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)