Show simple item record

dc.contributor.authorOlsvik, Bodil
dc.contributor.authorSaus, Merete
dc.date.accessioned2023-02-08T13:40:06Z
dc.date.available2023-02-08T13:40:06Z
dc.date.issued2022-12-11
dc.description.abstractI den pågående barnevernreformen sees ledelse som en av nøklene til økt kvalitet i barnevernet. I denne artikkelen utforsker vi hvordan barnevernlederne håndterer spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønn. Det drøftes hvilke fallgruver som kan oppstå ved bruk av et faglig kollektivt skjønn som grunnlag for lederbeslutninger, samt hvordan et kollektivt faglig skjønn kan fungere som en støtte for lederbeslutninger og lederskjønnet. Artikkelen bygger på intervjuer med kommunale barnevernsledere og dokumentanalyse av nasjonale dokumenter. Barnevernledere opplever at lederskjønnet er vanskelig å utøve, og prioriterer bruk av faglig skjønn. Det faglige skjønnet utøves gjerne som en kollektiv prosess. Barnevernledernes skjønnsutøvelse ser ut til å ha betydning for i hvilken grad de nasjonale forventningene om barnevernlederrollen som en hybrid lederrolle innfris.en_US
dc.description.abstractThe ongoing child welfare reform sees leadership as a key to improved quality in child welfare. In this article, we explore how child welfare leaders handle tensions between professional judgement og managerial discretion. We discuss which pitfalls can arise when using collective professional judgement as a basis for decisions, og how collective professional judgement supports leadership decisions og managerial discretion. The article is based on interviews with municipal child welfare leaders, as well as document analysis of national documents. Child welfare leaders find managerial discretion difficult to exercise, og prioritize professional judgement exercised as a collective process. The child welfare leaders’ discretion can have an impact on whether the national expectations of the child welfare leaders’ role are fulfilled.en_US
dc.identifier.citationOlsvik BSO, Saus M. Lederskjønnets utfordringer i kommunalt barnevern: Om spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønn. Tidsskriftet Norges Barnevern. 2022;99(4):220-240en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2091802
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/tnb.99.4.5
dc.identifier.issn0800-1014
dc.identifier.issn1891-1838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28516
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalTidsskriftet Norges Barnevern
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleLederskjønnets utfordringer i kommunalt barnevern: Om spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønnen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)