Show simple item record

dc.contributor.advisorSkallerud, Kårenor
dc.contributor.authorNystuen, Elinnor
dc.contributor.authorAas, Beate Stangnor
dc.date.accessioned2010-12-06T16:15:41Z
dc.date.available2010-12-06T16:15:41Z
dc.date.issued2010-11-15nor
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å kartlegge noen kjennetegn ved de som handler i Tromsø sentrum og hvilke egenskaper eller attributter ved sentrum de vurderer som viktig. Vi ønsker at våre funn kan bidra til økt innsikt og forståelse for hva som er bestemmende når befolkningen i Tromsø velger sentrum som handlested. Det teoretiske utgangspunktet har vi hentet fra kjøpsatferdsteori. Vi ønsker å avdekke hvordan tilfredshet oppstår hos den enkelte forbruker, og hvordan kjøpsatferd påvirkes av forbrukerens underliggende kjøpsmotivasjon, og de holdninger forbrukeren har til attributter som kjennetegner handlestedet. Den empiriske testingen av teorien har vi utført som en webbasert spørreundersøkelse via Questback. Vår data er analysert i statistikkprogrammet SPSS. Våre funn viser at det er flest kvinner og yngre, i tillegg til de som bor sentrumsnært, som handler i bysentrum. Våre analyser viser flere signifikante sammenhenger som sammenfaller med eksisterende teori. De sterkeste sammenhengene mellom holdning til attributter og kjøpsatferd gjelder holdning til tilbud og variasjon, bekvemmelighet, samt bystemning og service. Som bidrag til næringslivet har vi spilt inn at det er viktig å utvikle et variert butikk- og vareutvalg i bysentrum, å forsterke bystemningen og tilpasse åpningstidene i butikkene. Over 80 pst av respondentene uttrykker at det er viktig med felles åpningstid i sentrum. Til slutt vil vi nevne at våre respondenter sier at gode parkeringsmuligheter i bysentrum vil bidra til at de fortsatt vil være lojale til å handle i bysentrum.nor
dc.format.extent1247705 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2874
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2607
dc.language.isonobnor
dc.publisherUniversitetet i Tromsønor
dc.publisherUniversity of Tromsønor
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nor
dc.subjectMotivasjonnor
dc.subjectHoldningnor
dc.subjectKjøpstypenor
dc.subjectAttributternor
dc.subjectKjøpsatferdnor
dc.subjectBysentrumnor
dc.subjectTromsønor
dc.titleKjøpsatferd i Tromsø sentrum - En studie av kjøpsmotivasjon og holdning til bysentrumnor
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesisnor


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)