Show simple item record

dc.contributor.advisorBertheussen, Bernt
dc.contributor.authorTeslow, Cecilie Wergeland
dc.contributor.authorKvernes, Thomas Sundt
dc.date.accessioned2023-03-27T07:08:49Z
dc.date.available2023-03-27T07:08:49Z
dc.date.issued2022-11-27
dc.description.abstractI denne studien undersøker vi hvordan små og mellomstore norske bedrifter utvikler strategier for å oppnå konkurransefortrinn. Studien er innrettet som en komparativ casestudie. Den anvender tre bedrifter med ulike strategiske forutsetninger som undesøkelsesenheter. Undersøkelsen samler inn og analyserer både kvalitative og kvantitative data. Studien anvender et teoretisk utgangspunkt om at strategier kan utvikles tilsiktet eller fremvoksende. Her defineres tilsiktet strategiutvikling som en sekvensiell og analytisk prosess forankret i et overordnet mål med nedbrutte målsettinger som styrer virksomhetens utvikling og implementering av planer. Dette operasjonaliseres gjennom strategisk planlegging som teoretisk rammeverk. På motsatt side betraktes fremvoksende strategiutvikling som en tilnærming hvor bedrifter anser analyser og prediksjoner som usikkerhetskilder, og derfor i liten grad forplikter seg til langsiktige strategiske handlemåter. Studien viser at to av tre undersøkelsesenheter utvikler strategi tilsiktet. Undersøkelsens minste bedrift er den eneste som praktiserer en fremvoksende strategiutvikling. Denne er samtidig den eneste som innenfor analyseperioden har oppnådd konkurransefortrinn. Vi finner derfor ingen sammenheng mellom tilsiktet strategiutvikling og konkurransefortrinn. Bedriftene fremhever at strategiutvikling har verdi, men kommuniserer samtidig at det primært anvendes i møte med markedsendringer. Ser vi dette i sammenheng med virksomhetenes finansielle prestasjoner, tyder mye på at strategiutvikling primært gjennomføres for å unngå konkurranseulemper – ikke for å skape konkurransefortrinn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28860
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjectStrategiutviklingen_US
dc.subjectSMBen_US
dc.subjectStrategisk planleggingen_US
dc.subjectKonkurransefortrinnen_US
dc.titleStrategiutvikling – en tilsiktet eller fremvoksende tilnærming? En komparativ casestudie av strategiutvikling i små og mellomstore bedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)