Show simple item record

dc.contributor.authorOlaff, Heidi Skorge
dc.contributor.authorLarsen, Kenneth
dc.date.accessioned2023-04-14T13:11:20Z
dc.date.available2023-04-14T13:11:20Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractPå verdensbasis er det en økende prevalens av individer som får diagnosen autismespekterforstyrrelser. Tilgang på effektive intervensjoner er derfor avgjørende for en god prognose. Hvilken type intervensjon som tilbys i Norge er avhengig av en rekke faktorer utover det at intervensjonen må ha oppnådd status som empirisk støttet, som for eksempel preferanse hos profesjonelle. Denne gjennomgangen drøfter og belyser to ulike perspektiver: kognitiv- og utviklingspsykologisk tilnærming og atferdsanalytisk perspektiv. Perspektivene drøftes og sammenlignes med fokus på intervensjoner som tilbys barn med autismespekterforstyrrelser for å etablere språkferdigheter, mer spesifikt hvordan disse to tilnærmingene beskriver hvordan nye objekt-ord relasjoner oppstår tilfeldig––uten eksplisitt opplæring. Videre vil artikkelen diskutere og sammenligne de to tilnærmingene med henblikk på relevante ulikheter og empirisk støtte. Det overordnede målet med enhver intervensjon er selvstendig respondering og at barn med autismespekterforstyrrelser lærer nye responser, uten behov for spesielt tilrettelagt opplæring. Derfor bør videre forskning ha fokus på forskningsspørsmål som har til hensikt å styrke tilfeldig læring av språk, inntil at barn med autismespekterforstyrrelser blir i stand til å lære fra sine naturlige sosiale omgivelser.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://www.nta.atferd.no/Default.aspx>http://www.nta.atferd.no/Default.aspx</a>.en_US
dc.identifier.citationOlaff HSO, Larsen K. Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2023;50(1):31-44en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2126336
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.issn2703-7622
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28982
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.journalNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA)
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleUlike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæringen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)