Show simple item record

dc.contributor.advisorEvensen, Elin
dc.contributor.authorLund, Marianne
dc.date.accessioned2023-05-08T07:32:07Z
dc.date.available2023-05-08T07:32:07Z
dc.date.issued2022-05-05en
dc.description.abstract<p><i>Bakgrunn:</i> Nasjonal plan for oppfølging av premature barn anbefaler en familiesentrert omsorg i sykepleien til premature barn og deres familier. Medisinske fremskritt og teknologisk utvikling gjør at flere premature barn overlever. Dette fører til flere innleggelser på Nyfødt intensiv. Avdelingene er små, trange og uhensiktsmessige, og klarer ikke å imøtekomme nasjonale anbefalinger om familiesentrert omsorg. Som et resultat av dette startet Nyfødt intensiv ved Universitetssykehuset Nord-Norge en tjeneste som heter Tidlig hjem. Dette er et frivillig tilbud til premature barn og deres familier om å dra tidligere hjem fra sykehuset med digital oppfølging. <p><i>Hensikt og problemstilling:</i> Hensikten med denne studien er å utforske foreldres erfaringer med overganger i prosessen mot Tidlig hjem. Videre ser studien på hvordan overganger påvirker mestring av foreldrerollen. Studien har følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har foreldre med overganger og hvordan mestres foreldrerollen i prosessen mot Tidlig hjem? Formålet er å få ny kunnskap og innsikt som både kan kvalitetssikre tilbudet og bidra til en bedre klinisk praksis. <p><i>Utvalg og metode:</i> Dette er en kvalitativ studie som er gjennomført med semistrukturerte intervju av foreldre til premature barn som har blitt fulgt opp digital i Tidlig hjem. Studiens teoretiske rammeverk er Meleis overgangsteori. Videre benyttes Anotonovskys salutogene modell og Goffmans teori om hverdagslivets rollespill. <p><i>Resultat:</i> Studien identifiserer viktige overganger og betingelser som fremmer eller hemmer mestring av foreldrerollen i overgangsprosesser. Overganger innad i avdelingen er preget av uforutsigbarhet, usikkerhet og uavklarte forventninger til foreldrerollen. Dette gjorde foreldrene passiv i sin foreldrerolle. Overgangen til Tidlig hjem beskrives som godt planlagt, forutsigbar og med tydelige forventninger til foreldrerollen. Dette gir implikasjoner for videre arbeid, hvor man kan dra nytte av suksessfaktorer ved overgangen til Tidlig hjem til andre overganger innad i Nyfødt intensiv. <p><i>Konklusjon:</i> Resultatene fra denne studien kan ha overførbarhet til andre tilsvarende tjenester i helsevesenet. Det gjelder generelle forhold som fremmer eller hemmer mestring av foreldrerollen ved overganger. Men det er behov for ytterligere forskning, blant annet ved å undersøke fedres perspektiv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29152
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3961
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Pediatrics: 760en_US
dc.subjectfamiliesentrert omsorg, premature barn, foreldrerollen, digital oppfølging, overganger, mestring.
dc.titleForeldres erfaring med overganger i prosessen mot Tidlig hjemen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)