Show simple item record

dc.contributor.authorStien, Hanne Hammer
dc.date.accessioned2023-05-09T09:19:29Z
dc.date.available2023-05-09T09:19:29Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractFotografier er den typen gjenstander som de kulturhistoriske museene samler mest av (Johansen 2012). I tillegg til innsamling a fotografier inngår mange ulike fotografiske praksiser i museenes primære virksomhet, så som fotodokumentasjon og bruk av fotografi i utstillings- og formidlingssammenheng (Stien 2017, 16). Selv om den fotografiske virksomheten til museene er sammensatt og griper inn i andre museale praksiser, har de kulturhistoriske museenes tilnærming til fotografi vært mindre preget av bildeteoretiske diskusjoner enn det som er tilfelle for kunstmuseer, spesialmuseer og andre institusjoner, som hovedsakelig beskjeftiger seg med fotografi og kunst (Stien 2017, 17-19; Edwards og Lien 2014, 5-6). Jeg argumenterer for at vi for å forstå dagens museer, også må forstå deres bruk av fotografier. I denne artikkelen ser jeg nærmere på fremstillinger av kjønn i fotodokumentasjonen som er presentert i den temporære utstillingen "Flytende russisk: Sjømenn fra øst møter vest". Utstillingen ble vist på Perspektivet Museum i Tromsø fra 2007 til 2014.en_US
dc.identifier.citationStien HH: Fremstillinger av kjønn i utstillingen "Flytende russisk". In: Hauan MA, Brenna BAS. Kjønn på museum, 2018. Museumsforlaget AS p. 99-116en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1637579
dc.identifier.isbn9788283050608
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29175
dc.language.isonoben_US
dc.publisherMuseumsforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.titleFremstillinger av kjønn i utstillingen "Flytende russisk"en_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record