Øker generisk markedsføring etterspørselen av norsk laks i global handel?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29336Date
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Arnesen, Marius IhleAbstract
Norske oppdrettere er pålagt en eksportavgift for laksen de eksporterer. Avgiften skal blant annet gå til Norsk sjømatråd (NSR) som skal drive med felles markedsføring av norsk sjømat. I denne studien er det benyttet en etterspørselsanalyse til å undersøkelse om markedsføringen fører til økt etterspørsel i norsk laks på verdensmarkedet. En nytte-kostnadsanalyse er gjennomført for å finne ut om eksportører av laks opplever en positiv nytte knyttet til eksportavgiften. Resultatene fra studien viser at markedsføringselastisiteten er, selv om veldig lav, positiv og signifikant med en verdi på 0,0198. Til tross for en lav elastisitet er nytte-kostnad raten lik 13,246. Med dette kan det konkluderes med at markedsføringen utført av NSR bidrar positivt til å øke etterspørsel etter norsk laks og at oppdretter opplever en positiv nytte som følge av dette. Nytte-kostnad raten indikerer at det fortsatt er rom for å øke midlene brukt på markedsføring uten at eksportører av laks opplever reduksjon i velferd.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: