Show simple item record

dc.contributor.authorWara, Tatiana
dc.contributor.authorDouglas Aranibar, Marcela
dc.contributor.authorJensen, Tove Beate
dc.date.accessioned2023-06-07T07:56:03Z
dc.date.available2023-06-07T07:56:03Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractAkademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, 2021). Hensikt med dette FoU-prosjektet er å videreutvikle teoretiske perspektiver om film som formidlingsverktøy og styrke lærerstudentenes didaktiske ferdigheter i arbeid med ubehagelige temaer. Kapittelet bygger på et gjennomført undervisningsopplegg med fokus på film som verktøy for å undervise i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. I undervisningen brukte vi filmer om brudd på menneskerettigheter fra spansk- og tysktalende områder i Chile. Filmene handler om enkeltmennesker som på ulike måter har opplevd undertrykking. Datamaterialet bygger på refleksjonsnotater av og to fokusgruppeintervjuer med lektorstudenter for trinnene 8–13 (4. året i studieforløpet) som enten har fremmedspråkene spansk eller tysk i fagkretsen sin.en_US
dc.identifier.citationWara T, Douglas Aranibar M, Jensen TB: Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis. In: Berdinesen HB. Demokrati og medborgerskap i skolen, 2023. Dreyer Forlag A/Sen_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2152192
dc.identifier.isbn9788282656535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29368
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDreyer Forlag A/Sen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFilm som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksisen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)