Assassin’s Creed Valhalla: historisk signifikans og historisk empati
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29521Date
2022-06-03Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Johanson, Mathias BergumAbstract
Sammendrag
Forskning viser at det finnes en rekke muligheter til å lære av historiske dataspill og dets innhold. I denne oppgaven har jeg derfor undersøkt hvilke framstillinger et historisk dataspill kan skape og hvilken betydning den har for vår historieforståelse. Jeg undersøkte hvordan representasjonene spillerne møter i vikingspillet, Assassin’s Creed Valhalla kan bidra til forståelse for deler av det historiedidaktiske begrepet historisk tenkning. I Seixas og Mortons (2013) modell for historisk tenkning finner vi sentrale konsepter som historisk signifikans og historisk empati. Disse konseptene er henholdsvis sentrale til hvordan vi forstår hva som er betydningsfullt fra fortida og hvordan en skal tilnærme seg perspektivene fortidas mennesker hadde. Ettersom disse konseptene er viktige for vår historieforståelse har jeg i denne oppgaven koblet sammen det historiske dataspillet, Valhalla, med historisk signifikans og historisk empati. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan det historiske dataspillet, Valhalla, bidra til forståelse av historisk signifikans og historisk empati?
For å undersøke dette anvendte jeg en formalanalyse. Gjennom denne analyserte jeg hvordan spillet Assassin’s Creed Valhallas representasjoner av religion, sosiale forhold og kjønn og kjønnsroller kan bidra til en forståelse av de nevnte didaktiske konseptene. Funnene fra formalanalysen ble brukt til å drøfte om disse kunne bidra til forståelse for historisk signifikans og historisk empati.
Jeg fant at store deler av spillets framstillinger kan hjelpe spilleren å forstå hva som er betydningsfullt med vikingtida, og dermed vise spilleren hva som er signifikant. Det var imidlertid noe vanskeligere å se at dataspillet, kan bidra til forståelsen eller å skape empati til Valhallas mennesker, fordi kriteriene for historisk empati baserer seg på subjektive opplevelser.
Nøkkelord: Historiske dataspill, Assassin’s Creed, historisk tenkning, historisk empati, historisk signifikans.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
Lyngstad, John (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. ... -
Det historiske nordlys
Brekke, Asgeir; Egeland, Alf (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1980)Nordlyset har vært omgitt av både mystikk og beundring. Det har inspirert kunstnere til betagende kunstverk og skremt andre til fortvilelse. Det er umulig å fastslå når den første beskrivelsen av nordlys har funnet sted. I det følgende kapitlet skal vi gå historiens vei og presentere noen inntrykk av de tidligste forestillingene om fenomenet, slike som en kan finne spør av i den muntlige tradisjon, ... -
Å skape historie : et essay om historisk bevissthet
Kristensen, Ivar Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)Dette essayet handler om hva det vil si å skape historie. Det tar for seg hvordan forestillingen om en stor sammenhengende historie (den europeiske historien, eller historien overhodet ) oppstod sammen med en ny forståelse av hva det vil si å skape historie; hva som har kjennetegnet denne nye eller ”moderne” historieforståelsen, og hvordan den vil kunne affekteres hvis forestillingen om den store ...