Måleeenskaper ved et verktøy for måling av akseptabilitet og målingsrutiner i praksisfeltet. En oppdatering
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29539Date
2023Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Metode: Studenter ved høgskoler og deltakere på konferanser ble invitert til å delta gjennom en lenke til anonyme spørreskjema via Nettskjema. 175 besvarte hele eller deler av spørreskjemaene.
Resultater: Konfirmerende faktoranalyse understøtter faktorstrukturen funnet i pilotstudien, alle faktorladninger var over .925. Likt som ved en tidligere undersøkelse skilte skalaen på vignetter med antatt høy og lav grad av akseptabilitet, det var ikke signifikante forskjeller mellom skalaskårene i denne studien og i den tidligere med samme skala og vignetter. Videre korrelerte utdanningsnivå og rapportert bakgrunnskunnskap om akseptabilitet, moderat for utforming av tiltak (rs = .48), og sterk for igangsetting (rs = .50) og evaluering av tiltak (rs = .52).
Diskusjon: Skalaen viser god strukturvaliditet og egner seg for måling av akseptabilitet. Fremtidige studier bør fokusere på anvendelse og implementering av skalaen i klinisk praksis.