dc.contributor.advisor | Kran, Anne Pernille | |
dc.contributor.advisoremail | | en |
dc.contributor.author | Netland, Silje Gislefoss | |
dc.date.accessioned | 2011-02-24T08:32:16Z | |
dc.date.available | 2011-02-24T08:32:16Z | |
dc.date.issued | 2009-11-27 | |
dc.description.abstract | Som vernepleier er jeg opptatt av at elever med psykisk utviklingshemming skal ha lik mulighet som sine funksjonsfriske medelever til å utvikle kunnskaper og ferdigheter. Opplevelse av mestring er viktig for selvfølelsen. Gjennom læreprosesser og krav får elevene muligheter til utvikling. For å hjelpe barn med psykisk utviklingshemming å tilegne seg ferdigheter kan det i enkelte tilfeller være nødvendig å bruke metoder som kan karakteriseres som tvang og makt. Dette representerer alvorlige dilemmaer. Denne oppgaven er et bidrag til å belyse noen aspekter ved disse dilemmaene. Jeg har observert at det blir brukt tvang og makt i forbindelse med opplæringen av elever med psykisk utviklingshemming på tross av at dette ikke kan hjemles i gjeldende lovverk. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2963 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2694 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-3901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.title | Om misbruk av tvang og makt overfor barn med psykisk utviklingshemming i skolen :
hva sier lovverket og hvilke konsekvenser får det?
Hvordan kan det forebygges? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |