Show simple item record

dc.contributor.advisorOfte, Hilde Karen
dc.contributor.authorJohansen, Jørgen Breivik
dc.date.accessioned2023-07-14T06:53:39Z
dc.date.available2023-07-14T06:53:39Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.description.abstractBakgrunn: Norske helseforetak er pålagt å drive kvalitetsforbedring for å bedre pasientsikkerhet ved norske sykehus. Det interne rapporteringssystemet er det viktigste formelle verktøyet for dette på lokalt nivå. Formål: studiens hensikt er å undersøke hvorvidt det interne avviksrapporteringssystemet bidrar til kvalitetsforbedring, og hvilke utfordringer helsepersonellet identifiserer ved bruk av systemet som læringsverktøy. Materiale og metode: Studien er basert på 8 semistrukturerte intervjuer med helsepersonell fra to avdelinger på et mellomstort norsk sykehus, analysert med tematisk analyse. Resultater: Avviksrapporteringssystemets bidrag til læring er omdiskutert og vanskelig målbart, da bidrag fra andre formelle og uformelle systemer for læring overlapper, samt at hendelser som forhindres ikke er målbare. Studien identifiserer at leder spiller en sentral rolle for avdelingenes meldekultur, og at en tydelig definisjon på avvik mangler. At avviksmeldinger kan føre til sanksjoner, og at meldekultur varierer mellom avdelinger fører til underrapportering. Informasjonshenting, analyse og problemløsning skjer ofte på siden av avvikssystemet. Avvikshåndtering er en ressurskrevende prosess, som i samspill med ressursknapphet og avvikenes kompleksitet, er hindre for kvalitetsforbedring. Tidligere kjente barrierer spiller også inn på avviksrapporteringen. Konklusjon: Basert på intervjuer av ansatte og ledere leger har vi beskrevet perspektivene på avvikssystemets bidrag til lokal pasientforbedring, og hvilke utfordringer de identifiserer med avvikssystemet som verktøy for dette. Dette er viktig for å skape et kunnskapsgrunnlag om de verktøyene vi bruker til lokal kvalitetsforbedring, og for å kunne gjøre justeringer i hvordan vi jobber med pasientforbedring i fremtiden. Videre forskning er nødvendig for å verifisere funnene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29657
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806en_US
dc.titleAvviksrapportering i sykehus – et godt verktøy for læring? En kvalitativ studie om klinikernes erfaringer om det interne avvikssystemet på et norsk sykehusen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)