Sosiale prosesser og effektivitet i team
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29677Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Leitan, Elida MarieAbstract
Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom sosiale prosesser og effektivitet i team i arbeidslivet. Problemstillingen som besvares er: «Hvordan kan sosiale prosesser påvirke effektivitet i team?». Ved å konkretisere problemstillingen i tre forskningsspørsmål, har oppgaven undersøkt: 1) betydningen av sosiale prosesser, 2) på hvilken måte sosiale prosesser kan bidra til effektivitet, og 3) hva som kan styrke og svekke sosiale prosesser i team. Oppgaven har benyttet en kvalitativ forskningstilnærming med semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode. Det er gjennomført ni intervjuer av medlemmer fra et HMS-team innenfor et olje- og gasselskap. Det teoretiske rammeverket som er benyttet for å analysere de empiriske funnene består av Lysgaards teori om arbeiderkollektivet, Habermas’ teori om kommunikativ handling og Blaus teori om sosiale bytter og tillit. De fem sosiale prosessene som har blitt identifisert og analysert er samarbeid, samhandling, identifisering, kommunikasjon og tillit. Prosessene ble identifisert som et resultat av oppgavens tematikk, bearbeiding og kategorisering av innsamlet data, samt tidligere forskning og sosiologisk teori. Funnene fra analysen viser at alle de fem sosiale prosessene har stor betydning, og på flere måter kan bidra til effektivitet i teamet. Det kommer frem at kommunikasjon og tillit er de viktigste sosiale prosessene, dette fordi teammedlemmene må kommunisere for å etablere felles forståelse, og ha tillit til at alle leverer for å nå felles mål. Hovedfaktoren som tyder på å styrke de sosiale prosessene i teamet er fysisk ansikt-til-ansikt kommunikasjon og samhandling. En overgang til digital kommunikasjon og færre møteplasser tyder imidlertid på å svekke de sosiale prosessene i teamet. Oppgaven konkluderer med at sosiale prosesser kan påvirke effektiviteten i teamet. Effektivitet viser seg i stor grad å være et resultat av samspillet mellom de fem sosiale prosessene som foregår over tid mellom teammedlemmene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: