Innføring av Crew Resource Management i Marinen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29701Date
2023-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Sammendrag
Formålet med denne studien er å avdekke hvordan Sjøforsvaret arbeider for å imøtekomme kravene som er stilt til dem fra Havarikommisjonen (2019) etter forliset av KNM Helge Ingstad. I denne sammenheng har vi valgt å ta utgangspunkt i sikkerhetstilrådningen hvor Sjøforsvaret er bedt om å etablere systematisk samhandlingstrening for sine broteam (Havarikommisjonen, 2019). Vi har her tatt for oss hvordan kunnskapsoverføringen av Crew Resource Management (CRM) svarer på nevnte tilrådning og hva som hemmer denne kunnskapsoverføringsprosessen.
Oppgaven er forsøkt besvart gjennom en kvalitativ casestudie med intervjuer av nøkkelpersonell i Marinen og 1. Fregattskvadron, og undersøkelse av interne dokumenter i Sjøforsvaret. Vårt hovedfokus har vært å rettet mot å identifisere hvordan oversettelse av kunnskap og organisatoriske attributter kan hindre organisasjoner i å oppnå vellykkede kunnskapsoverføringer.
Teorigrunnlaget i oppgaven er basert på Szulanskis (1996) teoretiske fire-stegsmodell for kunnskapsoverføring og Røviks (2007) translasjonsperspektiv på oversettelse av kunnskap, samt Nonaka (1994) sin forståelse av hvordan kunnskap skapes i organisasjoner.
Det fremkommer av studien at kunnskapsoverføringsprosessen som foregår i Marinen er mer lik enn ulik Szulanskis (1996) fire-stegs modell. Oversettelsen av CRM har flere likhetstrekk med den hierarkiske oversettelseskjeden og den reproduserende modus (Røvik, 2007). Vi finner at det er tatt konkrete grep for å tilpasse praksisen til det militære og maritime miljøet som Marinen opererer i og at dette i liten grad hemmer kunnskapsoverføringsprosessen. Imidlertid, finner vi indikasjoner på at manglende støtte fra Marinens ledelse i kombinasjon med Lean Manning Concept som bemanningsordning, utfordrer nøkkelpersonell til å prioritere tiden de har til rådighet i forbindelse med praktiseringen av CRM. Det kan tyde på at dette gir kunnskapsoverføringen et element av tilfeldighet ved at det er opp til individet selv å håndtere konfliktene som oppstår når den nye kunnskapen må prioriteres i møte med andre arbeidsoppgaver som skal utføres av sin stilling. Det har ikke vært et mål med studien å definere hvor langt Marinen er kommet i sin kunnskapsoverføringprosess, men nevnte barrierer og andre observasjoner indikerer at kunnskapen ikke er ferdig integrert.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: