Benchmarking av kundefunksjonen til Troms Kraft Nett AS.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2982Date
2010-12-10Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Arnesen, Fredd KarlAbstract
I denne oppgaven analyseres effektiviteten i kundefunksjonen til norske kraftnettselskaper, med hovedfokus på Troms Kraft Nett AS (heretter kalt TKN). I kundefunksjonen inkluderes kundeservice, abonnement, avregning og måling.
Datamaterialet som jeg anvender er hentet fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat
(heretter kalt NVE). Jeg anvender videre data fra den såkalte note seks i NVE-regnskapet for 2008. Analysen utføres for kundefunksjonen i distribusjonsnettet i og med at alle kunder i praksis er tilhørende dette spenningsnivået.
Etter at outliers er fjernet, er det 70 nettselskaper med videre i analysene. Med en modellspesifikasjon som har tre inputs og to outputs, så er dette innenfor regelen om at antall enheter i analysen skal være større eller lik tre ganger summen av variabler (input og output).
Resultatene viser at TKN i sin kundefunksjon har et samlet effektiviseringspotensial på ca. 38 %. Det betyr at kostnadene kan reduseres med 38 % for at TKN skal være like effektive som de beste i bransjen. Det oppgitte effektivitetsmålet er en relativ størrelse, målt mot de beste i bransjen. Med det menes det at effektiviseringspotensialet godt kan være større enn de 38 % som jeg har påvist, dersom det fins generell inneffektivitet i bransjen. 9 % av potensialet skyldes sløsing, og kalt teknisk ineffektivitet, og bør kunne hentes inn på kort sikt. TKN er av for stor skala, og det er påvist at kostnadene i kundefunksjonen kan reduseres ytterligere 31,5 %, om riktig skala oppnås. Det er imidlertid urealistisk å dele kundefunksjonen opp i mindre deler for å bli skalaeffektiv.
De mest velegnede rollemodellene som er realistiske referanser for prestasjonsforbedringer innen kundefunksjonen er Energiselskapet 1 Follo Røyken AS og Fredrikstad Energinett AS.
Det er ikke påvist stordriftsfordel i kundefunksjonen, og det er heller ikke påvist ytre faktorer som forklarer sammenhengen mellom effektivitet og størrelse. Forklaringen kan selvfølgelig ha sin årsak i faktorer som ikke er tatt hensyn til i modellen
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2010 The Author(s)
The following license file are associated with this item: