Viser treff 1366-1385 av 7111

    • A Duty not to Remain Silent: Hypocrisy and the Lack of Standing not to Blame 

      Lippert-Rasmussen, Kasper (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-20)
      A notable feature of our practice of blaming is that blamees can dismiss blame for their own blameworthy actions when the blamer is censuring them hypocritically and, as it is often put, lacks standing to blame them as a result. This feature has received a good deal of philosophical attention in recent years. By contrast, no attention has been given the possibility that, likewise, refraining from ...
    • Dybdelæring i matematikkfaget. En kvalitativ studie av tre matematikklæreres oppfatning av dybdelæringsbegrepet og deres tilrettelegging for slik læring i matematikkundervisningen. 

      Haugan, Martha Helen; Nordhus, Andrea Freim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilken oppfatning matematikklærere har av dybdelæring, og hvordan de ser for seg at en kan tilrettelegge for slik læring i praksis. Vi gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer med tre matematikklærere for å belyse problemstillingen vår. Intervjuene var semistrukturerte og de ble gjennomført individuelt. Forskningsdeltakerne var tre lærere fra ...
    • Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer 

      Takøy, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. ...
    • Dybdelæring – et begrep med mange definisjoner. Perspektiv fra lærere og lærerutdannere 

      Martinsen, Mia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Dybdelæring er et begrep som har blitt introdusert i den nye læreplanen LK20. Som lærer har man ansvar for å skape meningsfylte læringssituasjoner for elever. For å gjøre dette må en tilpasse opplæringen slik at den er variert og at alle elever har nytte av opplæringen. Dybdelæringsprosesser skaper rom for å variere gjennom tverrfaglighet og temabasert undervisning, fordi begrepets betydning handler ...
    • Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer. 

      Nilsen, Linda; Rahkola, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer ...
    • Dyktige midler. En studie av upaya-begrepet i mahayanabuddhismen 

      Nordbakken, Sofie Hedvig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne avhandlingen er basert på et feltarbeid jeg har utført i Kyoto i Japan hvor formålet har vært å samle inn visuelt materiale, for å analysere bruk av upaya ved forskjellige mahayanabuddhistiske templer i dagens Japan.
    • The dynamics of communal conflicts in Ghana's local government system : a case study of the Adaklu-Anyigbe conflict 

      Gati, Noble Kwabla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      The recent flaring up of conflicts along ethnic lines in various communities in the Ghanaian society is a source of worry among responsible politicians and citizens as it could threaten the relative peace and stability that the country seems to be enjoying. This study seeks to investigate the causes, processes of escalation and dynamics of recent emerging disputes over the creation of District ...
    • Dynamics of law, organisation and morality in contemporary warfare : the right to life in the case of the Israeli military International Law Department 

      Geva, Maayan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      This thesis places at the centre of its attention the members of the International Law Department (ILD) of the Israeli military. Its point of departure is the 2008/2009 Israeli offensive in the Gaza strip, a military operation which caused extensive loss of lives. During this offensive, the Israeli military made unprecedented use of the ILD. This dissertation sets out to examine the dynamic processes ...
    • Dynamics of oppression and state failure : cases of child labour in artisanal and small-scale mines, Democratic Republic of Congo. 

      Savio, Martina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-19)
      The thesis deals with child labour in artisanal and small scale mines in two case studies: Kalima and Kampene, Province of Maniema, Democratic Republic of Congo. The paper answers three research questions: which are the working conditions of child miners, what is their self-perception, and what are the consequences of the lack of a functioning state for child miners. A qualitative approach is used, ...
    • Dynamikken i en språkendringsprosess: Bortfall av hunkjønnsformer i norsk 

      Lundquist, Bjørn; Klassen, Rachel; Westergaard, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-12)
      Det finnes betydelig regional og sosiolingvistisk variasjon i genusssystemet inorsk, hovedsakelig når det gjelder hunkjønnskategorien. Mange morsmåls-talere av norsk har et robust tregenussystem (hankjønn, hunkjønn og intetkjønn),mens andre har et system med kun to genus (felleskjønn og intetkjønn), der alleeller de fleste hunkjønnsformene er erstattet av hankjønnsformer. Uavhengig avdialekt er alle ...
    • Dyrebar relasjon. Hvordan kan dyreassistert pedagogikk forbedre relasjoner i skolen 

      Evensen, Sigrid Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag av «Dyrebar Relasjon» Dyreassistert pedagogikk (DAP) er systematisk og pedagogisk bruk av tiltak med dyr. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan skolehunder kan benyttes som et pedagogisk verktøy i relasjonsarbeid gjennom å beskrive hvordan informanter benytter skolehunder til å utvikle sosiale ferdigheter og relasjoner i skolen. Oppgavens formål er å illustrere hvordan skolehunder ...
    • Dyrenes rolle i germansk gravskikk. En analyse av dyrenedleggelsene i nordnorske jernaldergraver. 

      Klokkervoll, Arild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-02-18)
      Avhandlingen tar sikte på å gjøre rede for alle jernaldergraver av germansk art med dokumenterte dyrelevninger innenfor Tromsø Museums forvaltningsområde. Den kvantitative analysen viser flere konsekvente tendenser som forbinder ulike nedleggelsesformer (og dyrearter) til ulike perioder og områder. Oppgaven inneholder flere oversiktskjemaer som viser funnfordelingen i de 66 gravene i utvalget, og ...
    • Dyrevelferdsloven: Beskytter den dyrs eller samfunnets interesser? En beslutningsteoretisk analyse av forsøket på å lage ny dyrevelferdslov i Norge i 2010 

      Marhaug, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-30)
      Denne studien handler om prosessen bak vedtaket av den nye dyrevelferdsloven som ble iverksatt i Norge i 2010. Landbruks- og matdepartementet la i mai 2009 fram et forslag til ny dyrevelferdslov etter langvarige forarbeider. Avhandlingens hovedfokus vil ligge i beslutningsutfallet, og forskningsarbeidet består i å finne svar på hvorfor beslutningsutfallet ble som det ble. Jeg har brukt tre ulike ...
    • Dysfagi og tverrfaglig samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilken måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. 

      Holm, Ann Helen Danielsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-30)
      Studiet omhandler dysfagi og tverrfaglig samarbeid.. Det er en kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilke måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. Dette er et studie gjort på et rehabiliterings senter. Hovedmålet med undersøkelsen var å finne ut hvilke kompetanse de andre profesjonene har om emnet, og ...
    • Dysleksi - en spesifikk lese- og skrivevanske? : en gjenomgang og drøfting av ulike teoretiske modeller 

      Johansen, Kristina; Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Dysleksi er et begrep som har hatt et visst troverdighetsproblem gjennom tidene. En av grunnene er at alt av lese- og skrivevansker til tider har blitt kalt dysleksi. The International Dyslexia Associations (IDAs) definerer dysleksi som en spesifikk lærevanske med nevrobiologisk base og manifesterer seg ved vansker med skriftspråkferdigheter. Vanskene skyldes en svikt på det fonologiske nivå. Å ...
    • Dysleksi i høyere utdanning. En kvalitativ studie av fire studiesteders tilrettelegging og to studenters erfaringer 

      Solhaug, Ida Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      I denne studien har jeg undersøkt hvordan fire universiteter og høyskoler tilrettelegger for studenter med dysleksi og hvordan to studenter opplever tilrettelegging der de studerer. Jeg analyserte de fire lærestedenes hjemmesider og intervjuet to studenter som har dysleksi. Resultatene viste at tilrettelegging ved ulike læresteder er varierende. Noen tilbyr mange former for tilrettelegging både ved ...
    • Dysleksitilpasset tilrettelegging i skolen 

      Nordheim, Linn Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Bakgrunnen for undersøkelsen i denne masteroppgaven var å få innsikt i elevers og læreres erfaringer med en dysleksitilpasset lese- og skriveopplæring. Det ble gjennomført kvalitativt intervju med et utvalg elever (med dysleksi) og lærere på to ulike dysleksivennlige skoler. Resultatene viser at skolene brukte evidensbaserte intervensjoner som helhetslesing og lesekurs, og dette ble av både elever ...
    • Dysleksivennlig skole - en god skole for alle. En beskrivelse av en dysleksivennlig skole 

      Salin, Leena-Mari Iversen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens formål er å avdekke kjennetegn ved dysleksivennlige skoler og deres praksis. Problemstillingen for oppgaven er "hva kjennetegner en dysleksivennlig skole?" Med fokus på leseopplæring og skoleutvikling er målet å beskrive en skole som har fått utmerkelse som dysleksivennlig skole. Gjennom en casebeskrivelse og analyse av sentrale funn har jeg kommet frem til kjennetegn ved skolens praksis, ...
    • Dyslexia and Minecraft Education. A qualitative study exploring Minecraft Education as a tool for working with English literature for students with dyslexia 

      Hougen, Jørgen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      The following thesis aims to explore the experiences pupils with dyslexia have when using Minecraft Education to work with English literature. The study used a qualitative approach where 10 pupils with dyslexia had to complete different tasks in Minecraft education after reading a chapter from the novel The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian. The participants’ experiences were captured using ...
    • The Dyslexia Marker Test for Children: Development and Validation of a New Test 

      Nergård-Nilssen, Trude; Friborg, Oddgeir (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-28)
      This article describes the development and psychometric properties of a new Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C). The test was designed to identify Norwegian students who need special instructional attention. The computerized test includes measures of letter knowledge, phoneme awareness, rapid automatized naming, working memory, decoding, and spelling skills. Data were collected data ...