Blar i forfatter Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning "Leming, Tove"
-
“And then I check to see if it looks legit” – digital critical competence in teacher education
Leming, Tove; Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-06)Background Impulsivity is a transdiagnostic feature linked to severe clinical expression and a potential target for psychopharmacological strategies. Biological underpinnings are largely unknown, but involvement of immune dysregulation has been indicated, and the efects of psychopharmacological agents vary. We investigated if impul‑ sivity was associated with circulating immune marker levels and ... -
Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen
Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04)Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til ... -
Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education
Johanson, Lisbeth Bergum; Leming, Tove; Johannessen, Bjørn-Henrik; Solhaug, Trond (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-17)This article explores the variation in first-year preservice teachers’ professional competence in digital sharing and communication tools (software) by applying social constructivist learning theory and relevant concepts. The data were obtained from questionnaires distributed to 395 preservice teachers at two Norwegian universities in the first semester of 2019. Correlation and multiple regression ... -
Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education
Johanson, Lisbeth Bergum; Leming, Tove; Johannessen, Bjørn-Henrik; Solhaug, Trond (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-17)This article explores the variation in first-year preservice teachers’ professional competence in digital sharing and communication tools (software) by applying social constructivist learning theory and relevant concepts. The data were obtained from questionnaires distributed to 395 preservice teachers at two Norwegian universities in the first semester of 2019. Correlation and multiple regression ... -
Emosjoner i forskning og læring
Jakhelln, Rachel; Leming, Tove; Tiller, Tom (Book; Bok, 2009)Hvorfor diskuterer vi så sjelden hvordan emosjoner påvirker forskning og læring? Er emosjonelle utfordringer noe vi som forskere helst ikke snakker om? Har vi for lite kunnskap om temaet? Er dette et forsømt forskningsfelt? I denne boka belyses denne tematikken fra mange ulike perspektiver. Boka er skrevet av og for forskere og profesjonsutdannere innenfor skole, helse og næringsliv. Artiklene ... -
Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practic
Steele, Annfrid Rosøy; Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-28)Teachers’ intercultural understanding has a growing importance in teacher education. In a society with more diverse classrooms, there is an increasing need for teachers with a broad intercultural understanding. Student teachers who have had school practice in different cultural settings have a broader understanding of their multicultural pupils and are better equipped for related challenges and ... -
'Folkelig deltagelse' som utviklingstrategi : virkelighet eller visjon?
Leming, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1992) -
Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT
Skinningsrud, Tone; Leming, Tove; Dahl, Anne; Vederhus, Lillian (Research report; Forskningsrapport, 2008) -
"Verden føles urettferdig. Jeg vet jeg må gjøre noe snart!" : hvordan skape engasjement og emosjonell involvering i læreprosessen?
Eriksen, Anne; Leming, Tove (Research report; Forskningsrapport, 2007)