Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 7559
-
Sources of children’s difficulties with non-canonical sentence structures: Insights from Mandarin
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-27)The present study investigated whether children’s difficulty with non-canonical structures is due to their non-adult-like use of linguistic cues or their inability to revise misinterpretations using late-arriving cues. We adopted a priming production task and a self-paced listening task with picture verification, and included three Mandarin non-canonical structures with differing word orders and the ... -
”Ei vaatteisiinsa ommeltu vaan lihassaan kantamaa” Noituuskäsitykset muutamissa Finnmarkia käsittelevissä teksteissä varhaismodernilta ajalta
(Chapter; Bokkapittel, 2024-09-12)Tässä luvussa käsittelen Finnmarkissa Tanskan kruunun ja kirkon palveluksessa toimineiden oppineiden henkilöiden noituuskäsityksiä varhaismodernina aikana. Tarkastelen kolmen norjalaismiehen – lääninherra Hans Lilienskioldin (n. 1650–1703), opettaja Isaac Olsenin (n. 1680–1730) ja pappi Knud Leemin (1697–1774) – kirjoittamia tanskankielisiä tekstejä. Lähestyn tekstejä lähdekriittisesti, ja tarkoituksenani ... -
Mixed methods som utgangspunkt for barnehagefaglig forskning
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)Kapittelet presenterer de mest sentrale elementene i et mixed methods-design, og det redegjøres for mangfoldet innenfor denne måten å arbeide på. Ut fra et pragmatisk ståsted gir kapittelet et innblikk i hvordan slike studier kan tilføre merverdi når man forsker på komplekse menneskelige fenomener som barnehage. Mixed methods-design innebærer at forskeren samler og analyserer data, sammenstiller ... -
Mixed methods: det dynamiske og komplekse møtet mellom kvalitative og kvantitative perspektiver
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)Som mixed methods-forsker må man orientere seg i et komplekst metodeterreng når det gjelder valg av metoder og vitenskapsteoretisk ståsted. I dette kapittelet presenteres en tilgang til å forstå metodisk kompleksitet gjennom en utviklet modell som inkluderer både metodologisk eklektisisme og paradigmatisk pluralisme. I motsetning til kategoriske antagelser knyttet til metoders anvendelse i praksis ... -
Føles som hjemme. Menigheten som familie.
(Chapter; Bokkapittel, 2024)«Selv om vi var langt unna, med mange fremmede, føltes det fortsatt som hjemme», sa Ruth om menigheten hun var en del av. Men, hva er egentlig et hjem? Marianne Gullestad skriver at «ordet hjem bringer sammen i ett begrep både ideen om et sted og ideen om et sosialt fellesskap knyttet til dette stedet» (1989, s. 54). Som jeg vil vise i dette kapitlet, er ikke et hjem bare en fysisk struktur, men ... -
I skyggen av sykdom. Skandinaviske pårørendefortellinger i vår tid
(Book; Bok, 2024)Pårørende har en sentral rolle i utøvelsen av samfunnets helse- og sosialtjenester, og deres ulønnede innsats utgjør om lag 136.000 årsverk i Norge. I tillegg kommer at barns pårørenderolle er vesentlig, men vanskelig å tallfeste. Til tross for at de aller fleste av oss blir pårørende i løpet av livet, har dette historisk sett vært en usynlig gruppe. Pårørende er likevel blitt omtalt som «velferdsstatens ... -
Humanistisk pårørendeforskning – en introduksjon
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I skyggen av sykdom. Skandinaviske pårørendefortellinger i vår tid er den første vitenskapelige antologien som belyser pårørendefortellinger i skandinavisk samtidslitteratur og medier. Boken er en kulminasjon av lengre tids arbeid. -
«Ja til mer kvensk bling»
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)Dette kapittelet dreier seg om synlighet av kvensk kultur i offentlig diskurs. Basert på diskursanalyser av offisielle reiselivsnettsider i 2018 og 2022 viser kapittelet at kvener og kvensk kultur er lite synlig i reiselivsdiskursen, og at kvener og kvensk kultur diskursivt plasseres i fortiden, mens samtidens kvenske samfunn usynliggjøres. -
"Det er kvensk å tro/ at man ikke er kvensk"
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)I M. Seppola Simonsens diktsamling Syđänmettä (2022) tematiseres et tapt språk, tapt kultur og tapt identitet. De kvenske ordene blir ikke oversatt, og det er gjennom det kvenske blikket diktene posisjonerer seg. Diktjeget er flytende, grenser er flytende, språk, sted og natur er klangbunn. Med utgangspunkt i teori om blant annet språkets performativitet og perspektiver omkring sanseblanding vil jeg ... -
“What truth are you telling me about?”: Gender and political allegory in two Belarusian music videos
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-06)This article discusses two Belarusian music videos from 2020, “Shchuchynshchyna” and “Ne Smeshno” (“Not Funny”), both of which were framed by their creators as commentary on the 2020 protests. In “Ne Smeshno,” band Molchat Doma seemingly attempts to wake a city stricken by an epidemic of sleep—and fails, with one exception. The parody video “Shchuchynshchyna” debuted in a satirical web series, where ... -
Kvenflagget i vinden: om betydningen av et flagg for et folk
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)Flagg er et utbredt symbol for stater og folkegrupper. Likevel har det vært relativt få studier av flaggs rolle i nasjonsbygging og etnopolitikk. Kapittelet tar for seg betydningen introduksjonen av et eget flagg har hatt for den kvenske minoriteten. Kapittelet dokumenterer prosessen frem mot innføringen av flagget i 2017 og hvordan flagget har blitt tatt aktivt i bruk som symbol. Det argumenteres ... -
Dialoger om kvensk kulturarv i møte med vandreutstillingen Tuulessa – I vinden
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)Dette kapittelet utforsker dialoger som oppstår når besøkende møter utstillingen Tuulessa – I vinden i Tromsø, Nordreisa og Alta. Dialogene viser at noen besøkende er nysgjerrige på hvem kvenene er, og bruker utstillingen for å skaffe seg ny kunnskap. Andre besøkende føler seg anerkjent og sett som kvener i møte med Tuulessa – I vinden og blir tryggere på sin egen identitet, mens enkelte blir provosert ... -
Kvenske forhåpninger på tampen av en vårflom? Kvensk synlighet i den offentlige reiselivsdiskursen
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)Dette kapittelet dreier seg om synlighet av kvensk kultur i offentlig diskurs. Basert på diskursanalyser av offisielle reiselivsnettsider i 2018 og 2022 viser kapittelet at kvener og kvensk kultur er lite synlig i reiselivsdiskursen, og at kvener og kvensk kultur diskursivt plasseres i fortiden, mens samtidens kvenske samfunn usynliggjøres. -
Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning
(Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)I dette kapittelet argumenterer vi for hvordan barns bruk av GoPro-kamera kan frambringe verdifull tverrfaglig visuell og auditiv data, men også være et ledd i å anerkjenne barns egne «stemmer», blikk og kommunikasjonsuttrykk i forskning som angår deres liv. Barns bruk av GoPro – små, kroppsnære aksjonskameraer – er en intervenerende praksis. Slike praksiser fordrer at forskerne utvikler et etisk ... -
NY KUNNSKAP OM LØPSK TALE MED TVERRFAGLIG FORSKNING: BETYDNINGEN AV Å KUNNE INKLUDERE SAMTALEANALYSE (CA) SOM VERKTØY I KUNNSKAPSUTVIKLINGEN
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)Selv om løpsk tale sammen med stamming utgjør en spesifikk diagnose i ICD-11, er løpsk tale fortsatt en ukjent vanske i befolkningen generelt. Med vårt tverrfaglige forskningssamarbeid ønsker vi å bidra til utformingen av en mer kontekstsensitiv forståelsesramme i møte med og i kunnskapen om løpsk tale. Ny kunnskap om løpsk tale, og hvordan vi best kan støtte personer med løpsk tale, vil bidra til ... -
Foreliggende filosofier om verden. Leibniz som pretekst i Ingvild Burkeys 'Den mest tenkelige av alle verdener'
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)I Ingvild Burkeys andre diktsamling Den mest tenkelige av alle verdener (2008) befinner det seg en rekke allusjoner til filosofen Leibniz’ verk Monadologien (1714). Artikkelen studerer, med utgangspunkt i disse forbindelsene, hvordan diktjegets tilværelse resonnerer med Leibniz’ tenkning om monader, verdensspeilinger og grunnleggende premisser for tenkning. Adopsjonen av et rammeverk fra 1700tallet ... -
Pre-service teachers’ perceptions of teaching trials: Developing pedagogical content knowledge in EFL grammar through university-school collaboration
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-20)This study explored how ‘teaching trials’ within initial teacher education (ITE) for English can contribute to the development of pre-service teachers’ (PSTs’) pedagogical content knowledge (PCK), specifically in the teaching of grammar in English as a foreign language (EFL). The research incorporated self-reporting methods to gather insights from PSTs about their experiences and development through ... -
Prosodic Variation in Particle Constructions in Three Norwegian Dialect Areas
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-20)Particle verbs in Norwegian are often realized as one maximal prosodic word with main stress either on the verb or the particle, but sometimes the verb and the particle project their own maximal prosodic words. This article contains a prosodic analysis of particle verbs in the Nordic Dialect Corpus (Johannessen et al. 2009) from three dialect areas: Finnmark, Trøndelag and Buskerud. In all three ... -
Who governs our stories? The collected material of the Norwegian truth and reconciliation commission
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-13)Mii bidjat fuomášumi movt čohkkejuvvon muitalusat ja vásáhusat stivrejuvvojit Norgga Duohtavuohta -ja soabahankommišuvnna (Truth and Reconciliation Commission, TRC) bealis. Dat leat sirdojuvvon nationála arkiivvaide. Nu movt Norgga Stuoradiggi lea cealkán, de galget jearahallamat boahtteáiggis geavahuvvot dutkamušaide. Duohtavuohta- ja soabahankommišuvnna mandáhta bokte galggai kommišuvdna ráhkadit ... -
Projectification of Religion: An Analytical Framework
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-18)The spread of project organizing to an ever-expanding array of industries and sectors has garnered considerable attention in recent decades – particularly in the fields of organization and management studies, but also in sociology and philosophy. Some have characterized this ‘projectification’ as a fulcrum for profound cultural shifts, with ramifications extending beyond the boundaries ...