Viser treff 1-20 av 8005

    • Er norsk skole en inkluderende skole? 

      Moe, Trude Jensen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan forståelsen av inkludering kommer til uttrykk i den offentlige debatten om den norske fellesskolen. Det er tatt utgangspunkt i en kritisk diskursanalytisk tilnærming til problemstillingen, der syv ulike debattinnlegg og artikler publisert i perioden november 2023 og november 2024 er analysert. Fremgangsmåten i analysen tar utgangspunkt i Norman Faircloughs ...
    • Foreldre og skole. En kvalitativ studie om foreldres erfaringer med skole-hjem samarbeid 

      Høgås, Iris Erlandsen (Master thesis, 2025)
      Hensikten med studien er å undersøke hvilke erfaringer foreldre har med skole-hjemsamarbeid når barnet strever med ikke-faglige forhold på skolen. Barn som har utfordringer knyttet for eksempel sosiale, emosjonelle eller relasjonelle vansker har rett på støtte på skolen, selv om utfordringene ikke er faglige. I oppgaven blir det gjort rede for teorier knyttet til symbolsk interaksjonisme, mikromakt ...
    • Minoritetsspråklige elevers opplevelse av inkludering 

      Stensli, Anne Marit (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Skolen har både et dannings- og et utdanningsansvar og skal være med på å bidra til utvikling av hele eleven, både faglig og sosialt. Den norske skolen har blitt mer mangfoldig og forskning viser at minoritetsspråklige elever opplever ekskludering og utenforskap i skolen. Tema for denne oppgaven er minoritetsspråklige elevers subjektive opplevelse av inkludering. Hensikten med denne ...
    • Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet? 

      Ahmed, Hashmat Omer (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på ...
    • Kunstig intelligens (KI) i norskfaget - læreres og elevers perspektiver 

      Hansen, Sofie Opgård; Suhr, Andrea Martnes (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvilke perspektiver lærere og elever har på bruken av kunstig intelligens (KI) i norskundervisningen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å samle empiri. Analysen viser at en betydelig andel ungdomsskoleelever bruker KI-verktøy daglig. Blant de intervjuede lærerne varierer graden av egen KI-bruk, ...
    • Forventninger til elevenes utvikling i læreplanens - En idéanalyse av læreplanens overordnede del og tverrfaglig tema 

      Joensen, Camilla Theres (Master thesis, 2025)
      Målet med denne undersøkelsen er å utforske hvordan læreplanen formidler normative føringer for elevenes utvikling, fra et pedagogisk-filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hvordan kan en forstå forholdet mellom læreplanens forventninger til elevenes egenutvikling og forventninger om tilpasning?». Studien søker å gjøre rede for eksplisitte og avdekke implisitte forventninger som ligger til ...
    • Digital veiledning i pedagogisk-psykologisk tjeneste : En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgiveres erfaringer med bruk av digital veiledning i PPT 

      Bruvoll, Emilie Fredrikke (Master thesis, 2025)
      Denne studien undersøker hvilke erfaringer pedagogisk-psykologiske rådgivere har med digital veiledning i PPT. Formålet har vært å belyse både fordeler og ulemper ved digital veiledning, samt hvilke muligheter det kan gi for å effektivisere tjenesten. Tidligere forskning har vist positive resultater ved økt bruk av digitale verktøy i samarbeid med skoler og barnehager, blant annet gjennom hyppigere ...
    • POV: Eleven som utforsker 

      Bakkeby, Marianne (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, gjennom SMART-prosjektet «Livet i havet» som undervisningsdesign, gir elevene muligheter for tverrfaglig problemløsning og kritisk literacy og numeracy-kunnskaper. Studien tar utgangspunkt i Kunnskapsløftet LK20 og Stortingsmelding 2024:34, som begge fremhever behov for en mer praktisk, variert og ...
    • «Hvorfor tror jeg at dette er en sånn holder som har liksom hull oppi seg?»: Elevens bruk av talespråket i arbeid med fonologisk oppmerksomhet i begynneropplæringen 

      Andersen, Solveig Marie (Master thesis, 2025)
      Dette masterprosjektet tar for seg temaet fonologisk bevissthet, og hvordan elever på 1.trinn benytter seg av fonologisk kunnskap og erfaringer, i aktiviteter med ukjente språklige fenomen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan kan lytte-og sangleker bidra til fonologisk oppmerksomhet hos elever på 1.trinn? Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av elevgrupper som gjennomførte tre ...
    • Kunnskapspakker som verktøy for lærere i norsk brøkundervisning: hva, hvorfor, hvordan - går det an? 

      Austegard, Julianne; Lillegård, Oda (Master thesis, 2025)
      Denne masteravhandlingen undersøker hvordan kunnskapspakker kan fungere i norske klasserom. Kunnskapspakker er en helhetlig tenkemåte rundt matematikk som har til hensikt å tilrettelegge for dyp matematisk forståelse for elevene. Kunnskapspakker tar for seg et bestemt matematisk tema der matematiske sammenhenger konkretiseres og tydeliggjøres i en gjennomtenkt progresjon. Bakgrunnen for avhandlingen ...
    • Potensielt ikke farlig å drive med? 

      Torheim, Lotte; Bergstøl, Kjersti Tønnessen (Master thesis, 2025)
      I vårt masterprosjekt har vi undersøkt hvilket potensiale problem posing-oppgaver i lærebøker i matematikk på ungdomstrinnet kan ha til kognitiv tenkning, kreativitet og dybdelæring. For å undersøke dette har vi utarbeidet et rammeverk med utgangspunkt i teori fra forskningsfeltet og empiri fra lærebøkene. Gjennom rammeverket har vi fått mulighet til å se de ulike strukturene til problem posing-oppgavene ...
    • Elevutviklede begreper i naturfag: Innblikk i faglige forståelser og misoppfatninger 

      Vikan, Oddvar; Bjørnsgaard, Mikkel Storengen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie gjennomført i to 9. klasser med fokus på begrepsutvikling i naturfag. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: På hvilken måte kan elevutviklede begreper fremheve elevenes forståelser og misoppfatninger innenfor temaet naturressurser og bærekraft? Inspirasjonen til prosjektet springer ut fra tidligere forskning av Frøyland og Remmen (2020), ...
    • Mer enn fire vegger 

      Davidsen, Celine Wahlgren; Håvik, Solveig Kristin (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan klasserommets utforming kan påvirke elevenes læring og trivsel i begynneropplæringen. Til tross for økt bevissthet rundt betydningen av lek, bevegelse og fleksible læringsmiljøer, har vi sett at mange klasserom fremdeles preges av en tradisjonell struktur med pultrekker og tavleundervisning. Dette står i kontrast til intensjonene i læreplanen. På bakgrunn ...
    • Skoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen. 

      Heide, Jeanett (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen? 2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å ...
    • Tankegang hos elever i sannsynlighetsregning 

      Pedersen, Ane Kristine Øines (Master thesis, 2025)
      I denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ? Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling ...
    • Eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn - En kritisk diskursanalyse av hvilken kompetanse elevene prøves i til eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn 

      Amundsen, Siw Monica (Master thesis, 2025)
      Denne oppgaven utforsker eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn. Etter at Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble innført høsten 2020, finnes det relativt lite forskning på om eksamen i norsk skriftlig og hvilken kompetanse elevene prøves i. Jeg har benyttet kritisk diskursanalyse til å analysere eksamensoppgavene fra våren 2022 – 2024 opp mot kompetansemålene på bakgrunn av ...
    • Å finne mening i kaos: Barnehagelæreres opplevelser av underbemanning og hva som driver dem videre 

      Mikkelsen, Mathilde (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hva barnehagelærere legger i fenomenet underbemanning og hva de opplever som avgjørende for å bevare mening i yrket, til tross for utfordringer. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, hvor grunnlaget for empirien er basert på semi-strukturerte intervjuer med 5 barnehagelærere. Datamaterialet er analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse, ...
    • Psykisk helse i et forebyggende perspektiv: Lekens vei til sosial og emosjonell kompetanse 

      Pedersen, Christin Maria Wessel (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne oppgaven tar for seg en økende negativ trend knyttet til barn og unges psykiske helse. Stress og prestasjonspress i skolen ser ut til å være en av de største faktorene som påvirker barn og unges psykiske helse negativt. Lek har hatt en variabel rolle i skolens styringsdokumenter fra Reform 97, til LK06 og frem til LK20. Etter mange års fravær, ser leken ut til å komme tilbake på ...
    • Strukturkvalitet i norske og ungarske barnehager - En kvalitativ studie om hvilke strategier barnehagene velger for å organisere samhandlingene mellom personalet og barna, og hvilke påvirkninger barnehagens geografiske beliggenhet har på barnehagetilbudet 

      Bathori, Ester (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne kvalitative studien utforsker barnehagekvaliteten og barnehagestrukturen i følgende to land: Norge og Ungarn. I denne oppgaven tar jeg opp kvalitetsproblematikken som gjelder begge land i form av mangel på kvalifiserte ansatte, og undersøker forskjeller på organisasjonsstrukturer. Problemstillingen «Hvordan barnehagestrukturen påvirker det pedagogiske tilbudet i norske og ungarske ...
    • Inkludering i skolen: Base som opplæringsarena? 

      Lyngedal, Ingrid Wian (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Å genuint få oppleve å være en del av et fellesskap er grunnleggende for alle mennesker, og vil gi en følelse av å være inkludert. I skolen i dag legges det stor vekt på at opplæringen skal tilpasses alle elevers behov og at alle elever skal være inkludert, helst i det generelle opplæringstilbudet. Samtidig er det ikke alle elever som klarer å finne sin plass i klasserommet, selv om det ...