Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 7783
-
Experience-dependent neuroplasticity in the hippocampus of bilingual young adults
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-05-15)Models of experience-dependent neuroplasticity predict that the acquisition and extensive use of a new skill trigger a nonlinear trajectory of neurostructural modifications, where initial expansion of relevant brain areas subsequently (once the skill is acquired) gives way to volumetric re-normalization. Such predictions also apply in the domain of language during learning and/or simultaneous ... -
Cognitive efficiency and expertise-dependent automaticity in the working memory performance of bilinguals
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-05-12)The concepts of cognitive efficiency (CE) and expertise-dependent automaticity are central to the understanding of cognitive adaptations related to bilingual experiences. This study examined their behavioral manifestations in bilingual young adults by manipulating the cognitive load of a working memory task; the possibility to manipulate the difficulty of a cognitive task is necessary to observe ... -
Jordkjemi ved tunanlegget på Rødskjær
(Research report; Forskningsrapport, 2025-05-15)Arkeologiske undersøkelser på Rødskjær i Tjeldsund kommune i 2023 avdekket et tidligere ukjent tunanlegg med over 1000 strukturer, inkludert 16 hustufter. For å belyse aktivitetsmønstre og funksjonsinndeling ble 425 jordprøver analysert ved hjelp av Olsen P (fosfat), magnetisk susceptibilitet (MS og MS550), pXRF, pH og glødetap (%LOI). Analysene bekreftet tydelig hustuftene og avgrenset tunområdet, ... -
Investigating crosslinguistic influence (CLI) in L3 morphosyntax through artificial languages
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-05-19)This study investigates the role of structural similarity in third language acquisition by using two different semi-artificial languages (ALs, called Aliensk A and Aliensk N) as the targets and either Polish–Norwegian or Norwegian as the previously acquired languages (all speakers also know English). It is an extension of Mitrofanova et al., who did a similar study with one semi-artificial language ... -
Strøm av håp og uro: Berlevågs veikryss i Øst-Finnmarks energifremtid
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-16)I denne masteroppgaven har jeg fokusert på Berlevåg, plassert ytterst mot Barentshavet i Øst-Finnmarks vidstrakte landskap. Med utfordringer som en minkende befolkning og et økende behov for fornybar energi, utforsker oppgaven de lokale og regionale usikkerhetene knyttet til energiomstillingen i regionen. Gjennom anvendelsen av sosiotekniske forestillinger (STF) som teoretisk og analytisk rammeverk, ... -
Utilizing #BookTok in upper-secondary school classrooms. An exploration of how teachers can implement #BookTok as an aid in classroom instruction for enhancing pupils’ reading for pleasure habits
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)This thesis seeks to explore the potential of BookTok in upper-secondary school classrooms, and its connection to enhanced pleasure reading amongst adolescents. BookTok is a recent phenomenon and the term describes a reading subcommunity on the TikTok app, a social medium that has grown immensely in popularity amongst the younger generations for the past few years. Through analysis of the community ... -
Tilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever som mottar spesialundervisning. <p> <p>Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige ... -
Decolonising English Education: Analysing the Representation of Colonial Relationships in Norwegian School English Textbooks. The Colonial Legacies: Exploring Their Continued Impact on the English Language Subject in Norwegian Schools
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)This thesis aims to research how and if the colonial history and its aftereffects are reflected in English subject textbooks. The research is a qualitative case study of the Explore 7 My Book textbook. With the goal of making teachers and others working in education, more aware of their teaching material, considering the multicultural classroom of today, and the work needed for every pupil to feel ... -
Utviklingssamtaler i barneskolen. En kvalitativ undersøkelse av barneskoleelevers opplevelse av å delta i utviklingssamtaler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Forskningsspørsmålene i dette prosjektet er hvilke intensjoner lærere på mellomtrinnet har med utviklingssamtaler, hva de ønsker at elevene skal sitte igjen etter disse, og hvilken opplevelse elevene har av å ha utviklingssamtaler. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie, der to lærere og tolv elever fra en barneskole i Tromsø ble intervjuet. Hovedformålet med prosjektet er å få frem hvordan ... -
Elever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var: Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen? Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål: 1. Hvordan ... -
Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ... -
«Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ... -
"Seductores og turbatores": En analyse av hvordan kongemakten håndterte zionittene i Danmark-Norge på 1740-tallet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)Denne masteroppgaven undersøker hvordan konventikkelplakaten og Christian den femtes norske lov av 1687 påvirket håndteringen av zionittene i det norske samfunnet på 1740-tallet. Zionittene var en radikalpietistisk vekkelsesbevegelse som oppsto i Drammensområdet på 1740-tallet. Bevegelsen, som ble ledet av den danske teologistudenten Søren Bølle, skapte betydelig uro og konflikt i Drammensområdet, ... -
«Det hadde vært artig om vi kunne lest iblant, for da får man litt avkobling fra å bruke skjerm». En kvantitativ og kvalitativ studie om leselyst og holdninger til lesing på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt holdninger til lesing og leselyst på mellomtrinnet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke holdninger har elever på mellomtrinnet til lesing og hva er elevenes tanker om hva som gir dem lyst til å lese? Bakgrunnen for denne forskningen begrunnes med våre praksiserfaringer om negative holdninger til lesing og lite leselyst blant elever ... -
Contextually determined or semantically distinct? The competition between instrumental, long form nominative and short form nominative in Russian predicate adjectives
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-03-19)Based on data from the syntactic subcorpus of the Russian National Corpus, we undertake a quantitative analysis of the competition between Russian predicate adjectives in the instru- mental (e.g., pustym ‘empty’), the long form nominative (e.g., pustoj ‘empty’), and the short form nominative (e.g., pust ‘empty’). It is argued that the choice of adjective form is partly determined by the context. ... -
Comparative analysis of optical character recognition methods for Sámi texts from the National Library of Norway
(Chapter; Bokkapittel, 2025-03)Optical Character Recognition (OCR) is crucial to the National Library of Norway’s (NLN)digitisation process as it converts scanned documents into machinereadable text. However, for the Sámi documents in NLN’s collection, the OCR accuracy is insufficient. Given that OCR quality affects downstream processes, evaluating and improving OCR for text written in Sámi languages is necessary to make these ... -
Hvordan undervisningen tilrettelegges for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-01)I følge Rouse (2008) sitert av Glasby et al. (2022, s. 3) vil det arbeidet som foregår i klasserommet være avgjørende for om elever inkluderes eller ekskluderes. Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan det kan arbeides i og utenfor klasserommet, for at elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) skal oppleve å bli inkludert. I tillegg ville jeg se på hvordan dette arbeidet kan oppleves av eleven ... -
Utvandring til Sverige på 1800-tallet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2007)Med utvandring i det nittende hundreåret tenker vi gjerne på emigrasjonen til Amerika, som dominerer vår vandringshistorie siden den omfattet ca en million utvandrere. I verket Norsk innvandringshistorie blir innvandringen av svensker fram mot unionsoppløsningen framstilt som den første store bølgen av innflytting til Norge, ifølge folketellinga år 1900 bodde om lag femti tusen svenskfødte her i ... -
Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ... -
Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (SMI)
(Research report; Forskningsrapport, 2025)Denne forskningsrapporten presenterer funnene fra en omfattende studie av ideelle organisasjoners særtrekk, merverdi og impact (samfunnseffekt) innen helse- og sosialsektoren.<p> <p>Forskningsprosjektet har tatt utgangspunkt i to hovedspørsmål: <ol> <li> Hva er ideelle tjenesteleverandører på helse- og sosialfeltet sine særtrekk, merverdi og impact?</li> <li> Hvordan forske på ideelle tjenesteleverandører ...