Viser treff 1-20 av 7769

    • Comparative analysis of optical character recognition methods for Sámi texts from the National Library of Norway 

      Enstad, Tita Ranveig; Trosterud, Trond; Røsok, Marie Iversdatter; Beyer, Yngvil Nesheim; Roald, Marie (Chapter; Bokkapittel, 2025-03)
      Optical Character Recognition (OCR) is crucial to the National Library of Norway’s (NLN)digitisation process as it converts scanned documents into machinereadable text. However, for the Sámi documents in NLN’s collection, the OCR accuracy is insufficient. Given that OCR quality affects downstream processes, evaluating and improving OCR for text written in Sámi languages is necessary to make these ...
    • Hvordan undervisningen tilrettelegges for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) 

      Arnesen, Hanne Guri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-01)
      I følge Rouse (2008) sitert av Glasby et al. (2022, s. 3) vil det arbeidet som foregår i klasserommet være avgjørende for om elever inkluderes eller ekskluderes. Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan det kan arbeides i og utenfor klasserommet, for at elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) skal oppleve å bli inkludert. I tillegg ville jeg se på hvordan dette arbeidet kan oppleves av eleven ...
    • Utvandring til Sverige på 1800-tallet 

      Thorvaldsen, Gunnar; Erikstad, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2007)
      Med utvandring i det nittende hundreåret tenker vi gjerne på emigrasjonen til Amerika, som dominerer vår vandringshistorie siden den omfattet ca en million utvandrere. I verket Norsk innvandringshistorie blir innvandringen av svensker fram mot unionsoppløsningen framstilt som den første store bølgen av innflytting til Norge, ifølge folketellinga år 1900 bodde om lag femti tusen svenskfødte her i ...
    • Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill 

      Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ...
    • Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (SMI) 

      Espedal, Gry; Wæraas, Arild; Stene, Eleni Maria; Hellevik, Øystein Bjarte; Steindorsdottir, Bryndis Dogg (Research report; Forskningsrapport, 2025)
      Denne forskningsrapporten presenterer funnene fra en omfattende studie av ideelle organisasjoners særtrekk, merverdi og impact (samfunnseffekt) innen helse- og sosialsektoren.<p> <p>Forskningsprosjektet har tatt utgangspunkt i to hovedspørsmål: <ol> <li> Hva er ideelle tjenesteleverandører på helse- og sosialfeltet sine særtrekk, merverdi og impact?</li> <li> Hvordan forske på ideelle tjenesteleverandører ...
    • Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ...
    • Lars Levi Læstadius 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år.
    • Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge. 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ...
    • Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ...
    • Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag.
    • Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene.
    • Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ...
    • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
    • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...
    • Innledning 

      Larsen, Rolf Inge; Andreassen, Bengt Ove; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Den læstadianske vekkelsesbevegelsen oppstod rundt presten Lars Levi Læstadius’ (1800–1861) virke i den svenske kirken. Den oppstod og spredte seg innenfor kirkelige rammer og kan derfor karakteriseres som en kirkelig vekkelse. Vekkelsen spredte seg blant tilhørere innenfor de evangelisk-lutherske statskirkene i Finland, Norge og Sverige. Kirken som institusjon og et luthersk bekjennelsesgrunnlag ...
    • On Clare´s Translation of Perception into Poetry 

      Falke, Cassandra Marie (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-14)
      This chapter explores the perceptual acts modelled by John Clare’s poetry, especially in encounters with the more-than-human world. Rather than foregrounding the ways a perceiving ego shapes a landscape, Clare details situations and perspectives readers can imaginatively enter and emphasizes the ways that the situations themselves invite receptivity. He normalizes ecologically attuned modes of ...
    • The Invisibility of Working-Class Self-Representation in Literary Classrooms, with a Focus on the Romantic-Period 

      Falke, Cassandra Marie (Chapter; Bokkapittel, 2025)
      This chapter offers an overview of the representation of working-class life in the most-used teaching anthologies of the last sixty years, focusing especially on the British Romantic period. Falke reads the underrepresentation of working-class writing in this crucial period as a particularly egregious example of a pervasive trend: in the academy working people are spoken about more than listened to, ...
    • Analogy and contrast at the morphology-syntax interface: A case study of new Russian [N[N]] compounds 

      Sokolova, Svetlana (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-27)
      This chapter brings together the issues of analogy and contrast through a perspective of linguistic borrowing. We analyze the integration of new [N[N]] compounds, borrowed from English into Russian (e.g. top-igrok ‘top player’). By discussing two corpus studies and two small experiments, we show that Russian new [N[N]] compounds reflect both “levelling” and “extension”. There are at least three ...
    • My Russian Journey: Rethinking Teaching Russian to Beginners 

      Sokolova, Svetlana; Kosheleva, Daria; Bjørgve, Elena; Nesset, Tore; Zhamaletdinova, Elmira; Janda, Laura Alexis (Chapter; Bokkapittel, 2022-12-30)
      This chapter discusses essential issues in teaching elementary Russian as a Foreign Language (RFL) and analyzes the process of creating a digital curriculum along with ways to integrate it into the classroom. The chapter provides insight into recently emerged research-based methods of language analysis based on corpus research and builds corresponding teaching practices. It also looks into whether ...
    • Fellesskap på norsk: Frihetens demokratisering og den norske modellen 

      Aakvaag, Gunnar Colbjørnsen (Chapter; Bokkapittel, 2024-06-25)
      I Norge står fellesskap sterkt som ideal. Når norske samfunnsmedlemmer møter utfordringer som koronaepidemi, finanskrise, eldrebølge, økende sosial ulikhet og miljøtrusler, er det «fellesskapet» som er truet. Og når de skal løse problemer, er det gjerne «fellesskapet» som skal stille opp. Men hva med fellesskap som realitet. Finnes det et norsk fellesskap? Eller er det bare ideologisk retorikk og ...