Show simple item record

dc.contributor.advisorHøvik, Ingeborg
dc.contributor.authorSara, Per Asle
dc.date.accessioned2023-08-18T05:39:24Z
dc.date.available2023-08-18T05:39:24Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg tre verk av Anders Sunna - Death Means Nothing for the Colours (2009), Four Nation Army (2014) og Get OFF DeFence (2016). Sunna har et eksplisitt politisk uttrykk som ofte grenser på et militant og aktivistisk formspråk, også med tanke på innhold. Verkene blir undersøkt for å vise hvordan kunstneren bruker ulike virkemidler for å fremheve, eksponere og fortelle om den postkoloniale situasjonen i Sápmi. Postkolonialisme er en periode som viser til en tilstand etter kolonialismen, en fremmed makts invasjon eller styring av et folk eller territorium. For samene var kolonialismen en langvarig og krevende periode som satte press på språket, kulturen og religionen. Et postkolonialt perspektiv blir brukt i denne oppgaven for å analysere samisk historie, samtid og Sunnas verk. Motiv, innhold, stil, materiale og delvis fysiske kontekst blir diskutert, samt hvordan politisk kritikk kommer i uttrykk i kunsten hans. Sunna har en rekke motiver som han benytter seg av, hvor han bruker de forskjellig i de ulike verkene, som inkluderer alt fra samisk mytologi til terrorisme. Kunstneren skildrer både historiske og samtidige samiske forhold, mye på grunn av hans opplevelser om urettferdighet fra statens hold. De utvalgte verkene er representativ for Sunnas kunstnerskap og viser til hva slags politisk kunstner han er. Samisk samtidskunst består av en bred samling med forskjellige stiler og kunstnere, hvor den politiske kunsten og aktivismen trer sterkt fram i det postkoloniale Sápmi.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30054
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKVI-3900
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Maleri, tegning, grafikk: 122en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Annen kunsthistorie: 139en_US
dc.subjectAnders Sunnaen_US
dc.subjectAktivismeen_US
dc.subjectSamisk Kunsten_US
dc.subjectPolitisk kunsten_US
dc.titleAnders Sunnas politiske kunst i det postkoloniale Sápmien_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)