Feitskam i sosiale medier. En undersøkelse av fire influencere på Instagram
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30224Date
2023-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johnsen, Birgitte C.Abstract
Denne masteren gjør en empirisk case analyse på fire kroppspositive influencere på Instagram ved å studere feitskam som et fenomen på sosiale medier. Hvilke typer poster produserer influencerne? Hvilke poster engasjerer mest? Hvilken type brukerengasjement er mest vanlig? Finnes det likheter/ulikheter mellom disse influencerne?
Stuart Halls kommunikasjonsmodell og teorien om representasjon sammen med Jill Walker Rettbergs tre metoder å representere seg selv ‘visuell, skrevet og kvantitativ’(Burgess et al., 2017) gir grunnlaget for den kvantitative og kvalitative analysen sammen med bakgrunnskunnskapen om de teoretiske strømningene; feministisk, skeiv og kritisk funksjonshemmingsteori, som tykkstudier opplyser.
Tykkstudier er et om lag 20 år gammelt akademisk felt som utfordrer og kritiserer kulturelle begrensninger og kombinerer perspektiver og forskningsmetoder fra humaniora og samfunnsvitenskap. Ideene har som regel vokst opp fra et aktivistisk ståsted med ønske om å snu opp ned på forutinntatte, lærte posisjoner.
Gjennom nærlesning av populære profiler på Instagram i en periode på 1 måned viser funn at kroppspositive influencere arbeider likt ved måten de representerer seg selv på. Selv om mange temaer innenfor feitskam blir tatt opp, er hovedmålet å representere kroppsaksept og fremme kroppspositive meldinger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: