Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorLorentsen, Sondre
dc.contributor.authorPaulsen, Tobias Hjorthen
dc.date.accessioned2023-08-24T05:40:54Z
dc.date.available2023-08-24T05:40:54Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractOmvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen. For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. Vinteren 2023 ble en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført med 95 tiendeklassinger i Troms som har hatt omvendt undervisning i matematikk hele ungdomsskolen gjennom verktøyet Campus Inkrement. Samme spørreundersøkelse ble også gjennomført med en sammenlignbar kontrollgruppe på 87 tiendeklassinger som ikke har hatt omvendt undervisning i sitt ungdomsskoleløp. Data fra denne spørreundersøkelsen er analysert gjennom relevante korrelasjonstester, faktoranalyser og regresjonsmodeller. Resultatene fra undersøkelsen indikerer en sammenheng mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av differensiering i matematikkfaget, samt en sammenheng mellom omvendt undervisning og samarbeid med andre elever og samarbeidslæring. I tillegg peker resultatene på en mulig sammenheng mellom omvendt undervisning og i hvilken grad elevene opplever leksene som nyttige og lærerike. Imidlertid indikerer resultatene også en negativ sammenheng mellom omvendt undervisning og i hvilken grad elevene opplever matematikkundervisningen som undersøkende. Utover dette viser resultatene ingen sammenheng av betydning mellom omvendt undervisning og øvrige målte oppfatninger hos elevene. Disse oppfatningene innebefatter motivasjon til og syn på matematikkfaget, samt opplevelse av lærerstøtte, involvering og oppgaveorientering i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30250
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleOmvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av fageten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)